När man pratar om Amazon så är det numera svårt att inte på samma gång nämna Prime, Amazons eget lojalitetsprogram. Ett lojalitetsprogram som inte kommer till Sverige när Amazon öppnar sin sajt i Sverige för första gången. Åtminstone inte till att börja med. Däremot kan vi anta att det nog inte dröjer länge innan den landar också här hos oss.
Många missuppfattar vad det handlar om
Däremot känns det som att de flesta som skriver om Amazon missuppfattar vad Prime egentligen handlar om. Eller rättare sagt vad Primes huvudsakliga funktion är. Och vad tjänsten har för plats i det ekosystem som Amazon håller på att bygga upp. Det är ett ekosystem där Amazons traditionella e-handelsverksamhet tar allt mindre plats och spelar allt mindre roll.
När Walmart nyligen släppte sin egen prenumerationstjänst Walmart+ så gjordes det förstås direkt jämförelser med Amazon Prime över hela banan. Walmart själva var däremot snabba med att påpeka att deras tjänst inte alls var ett svar på Prime, och det har de ju helt rätt i. Walmart+ ger fri samma dag-frakt på 160 000 produkter i sortimentet, billigare bensin på utvalda bensinstationer - och möjlighet att använda Walmarts Scan & Go-lösning i butikerna.
Om vi bortser från det milt sagt nyskapande i att Walmart alltså tar betalt för sin självskanningslösning, så handlar Walmart+ om rabatter och fri frakt samma dag. Ganska basala lojalitetsprogramstjänster. Det sistnämnda är dessutom det som allt som oftast lyfts fram när man pratar om Prime. Även när Sverige-Amazon diskuteras.
Läser man däremot det Walmart själva skrev i sitt pressmeddelande om tjänsten, att ”i framtiden kommer Walmart att utnyttja sina många olika styrkor för att lägga till fler medlemsförmåner genom olika tjänster och erbjudanden”, så får man kanske en annan uppfattning. Inte alls särskilt förvånande - jämför man de två tjänsterna rakt av så får man ju väldigt mycket mindre för pengarna hos Walmart. Och då börjar Walmart ändå närma sig Prime, som tjänst.
Det har egentligen inte hänt någonting
Amazon har nu över 20 år på nacken. Det är hälften av de år som Internet, som vi känner det, har funnits. Det är mer eller mindre lika länge som webben har funnits, alltså teknikerna som gör det möjligt att bygga de onlinegränssnitt som vi idag tänker på när vi idag säger Internet. Under den tiden har Amazon kommit långt från sina boksäljarrötter.
Det har egentligen inte hänt någonting om vi tittar på hur Amazons sajt ser ut och fungerar. Visst, designen är uppfräschad och utbudet är större, men det Amazon och övriga e-handelspionjärer tog fram i slutet av nittiotalet är fortfarande ganska exakt så som dagens e-handelssajter ser ut.
Under huven har det däremot hänt massor. Amazon har inte minst blivit en logistikgigant. Och då inte bara offline, med sitt nätverk för att lagra och skeppa runt paket kors och tvärs över världen, utan också online. Amazons AWS är idag störst i världen på molntjänster sett till marknadsandelar och har rätt länge varit företagets stora vinstmaskin. AWS finansierar om man så vill hyfsat mycket av den övriga verksamheten, även e-handelsdelen.
AWS är förstås till stora delar en B2B-verksamhet, men har också blivit hubben i Amazons allt större paket av onlinetjänster mot konsument. Saker som Amazons video-, spel- och musiktjänster. Nyligen hoppade Amazon även på podcasttåget.
Amazon satsar allt mer aggressivt på att ta marknadsandelar av den tiden vi tillbringar med att vara uppkopplade. För att sticka ut så plöjer Amazon ner allt mer pengar i att ta fram eget innehåll. Amazon som filmstudio, skivbolag och spelutvecklare. En annan ambition är att få de olika tjänsterna att driva trafik till varandra.
En sak leder till en annan
I den här satsningen är Prime hjärtat. När du väl betalar för Prime för att du är intresserad av en av tjänsterna - som fri endagsfrakt eller för att se briljanta The Boys - så är chansen ganska god att du börjar använda någon mer av Prime-paketets tjänster. Och ännu en. Och ännu en. Varför betala extra för Spotify när Amazon Music redan ingår i det du betalar för?
Men det stannar inte där. Amazon har byggt in growth-hackande i Prime. Är två miljoner låtar för lite? Vill du ha mer videotitlar att välja på? Betala lite extra för att uppgradera ditt medlemskap.
De här tjänsterna kan förstås leda till shopping via Amazon, men är även viktiga helt på egen hand. De syftar alla till att få in kunder i Amazons ekosystem - online och även offline - för att äga mer av kundernas tid.
Eller så här: Prime handlar inte om att få kunder att handla mer från Amazon. Amazons e-handel och butiker handlar allt mer om att dra in kunder till Prime.