Google har släppt en helt ny version av sitt omåttligt populära analysverktyg Google Analytics. Den nya versionen kallas Google Analytics 4 och ska vara ett stort avsteg från tidigare varianter. Det innebär kort sammanfattat ett helt nytt sätt att mäta och ett förändrat gränssnitt och innehåll.
Linus Logren, som är Agency Director på WGP och tidigare SEO-konsult på TopVisible, har skrivit ett djupgående inlägg om den nya versionen. Han var uppenbarligen mycket taggad över uppgraderingen:
Jag har knappt kunnat sova, bara längtat efter att få sätta tänderna i den nya versionen och dela alla features och tankar med er, skrev han bland annat på LinkedIn innan Google-släppet.
Med tanke på att GA4 ska innebära en stor förändring från tidigare versioner så är det som tur är inte en tvingande uppdatering. Du kan alltså fortsätta använda den gamla vanliga varianten, något som Linus faktiskt rekommenderar.
Många gamla sanningar måste omvärderas med GA4. Tack och lov finns det tid för det! Ni måste inte byta över, och innan ni gör det, gå åtminstone Googles kurs för GA4, skriver Linus Logren i blogginlägget.
Den nya varianten kräver att man lägger in en ny kodsnutt på sin hemsida eller en ny tagg i Google Tag Manager. En stor nyhet ska sedan vara att Google nu automatiskt försöker spåra saker som till exempel sidvisningar och skroll med funktionen “Enhanced measurement”.
Något annat som Linus pekar ut som en stor förändring är att vyer helt tagits bort.
Låt det sjunka in. Det finns. Inga. Vyer, skriver en uppenbart chockerad Linus.
Tidigare har i princip all databehandling, till exempel inställningar och filter, skett i vyerna. Google har haft tydliga rekommendationer för vilka vyer som ska finnas (Rå data, test-vy och master-vy), men nu finns de alltså inte kvar alls.
Och detta är bara en del av alla ändringar. När det kommer till e-handel och transaktionsspårning så ska även den delen gjorts om ordentligt.
Vår sajt wgp.se saknar e-handel, men läskigt nog har de tidigare 5(!) e-handelsrapporterna nu blivit en. Det verkar inte heller vara något en admin kan avaktivera eller aktivera, som i tidigare versioner. Oklart också om "Förbättrad E-handel" fortfarande är en grej, eller om det också slagits ihop. Vi får nog lov att återkomma där.
Linus påpekar också generellt hur få rapporter det finns i den nya versionen. Och han spekulerar i att anledningen är att Google vill rensa ut de rapporter som sällan används.
Få saker är sig lika i GA4, konstaterar Linus bland många andra reflektioner.
Linus Logrens blogginlägg: Ny version av Google Analytics
Googles blogginlägg: Introducing the new Google Analytics