ANNONS

PostNord lanserar ny identitet - vill bli "favoritleverantören i Norden"

Sophia Kandell, varumärkesspecialist på PostNord, berättar om företagets nya visuella identitet

Ny nordisk varumärkesstrategi.

ANNONS

Att vända uppfattningen om PostNord och att spegla utvecklingen som skett av företagets service- och tjänsteerbjudande - allt för att bli det ledande varumärket inom e-handelsleveranser i Norden. Så beskriver PostNord sin nya visuella identitet som så småningom har börjat synas till på olika håll i de nordiska länderna.

Vi har egentligen inte gjort någon uppdatering av varumärket sedan sammanslagningen som utmynnade i varumärket PostNord, och då handlade det mer om att ta fram ett koncernvarumärke. Med vår nya visuella identitet riktar vi oss på ett tydligare sätt mot konsumenterna, säger Sophia Kandell, varumärkesspecialist på PostNord, till Ehandel.

Den nya identiteten innebär bland annat två nya komplementfärger, ny typografi och rundare former. Tanken är att de sistnämnda ska föra tankarna till kopplingen mellan sändaren och mottagaren.

Det är en konceptuell idé om länken mellan konsumenten och världen. Vi lägger ett större fokus på att vara den länken.

"Ett viktigt led".

Från att främst ha synts till på lastbilar och lokaler finns PostNord numera på ytor som företagets app, varför man menar att en ny grafik är på sin plats.

När kommer det här att lanseras fullt ut?

Utrullningen är igång och kommer att ske lokalt i olika takt i varje land. I Sverige syns den nya identiteten till exempel på de paketboxar som nu finns tillgängliga runt om i Stockholm, säger Sophia Kandell, och fortsätter:

Det är ett viktigt led i vår varumärkesförflyttning och vi kommer att implementera det successivt.

LÄS ÄVEN: Här hamnar PostNords paketskåp: "Ser ett stort intresse"

Vad har det kostat att ta fram den nya identiteten?

Det handlar om en väldigt kostnadseffektiv utveckling. Snarare än att göra om så har vi valt att lägga till.

PostNords nya grafik har tagits fram i samarbete med designbyrån Bold, som företaget haft ett samarbete med sedan 2019. Sophia Kandell anser inte att man har gått försiktigt fram, men medger att det aldrig var aktuellt att ta bort den blå färgen som PostNord har kommit att så starkt förknippas med.

Vi är på en resa för att vända uppfattningen om vårt varumärke hos gemene man, för att bli favoritleverantören i Norden. Då är det viktigt att förstärka de mest välkända elementen av vår identitet.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se