ANNONS

Sen påsk ökade Clas Ohlsons e-handel med 28 procent

Sen påsk ökade Clas Ohlsons e-handel med 28 procent

Fler kan glädjas över kalendereffekten.

ANNONS

När Clas Ohlson nyligen rapporterade sina siffror för koncernens tredje kvartal, från den 1 november 2018 till den 31 januari 2019, var de inte nöjda med sin prestation. Trots att omsättningen ökade med 6 procent och e-handeln med hela 51 procent. 

- Försäljningen under kvartalet nådde dock inte våra interna mål och det påverkar lönsamheten under innevarande år, sa koncernchefen Lotta Lyrå i en tidigare kommentar.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson missnöjd med säljet - e-handeln ökade 51 procent

Nu meddelar Clas Ohlson-koncernen att kalendereffekten påverkade försäljningen i mars positivt.

Bara under mars ökade omsättningen med 4 procent, från 584 miljoner kronor till 605 miljoner, och e-handeln ökade med hela 28 procent och landade på 32 miljoner kronor.

Inte en glad högtid för e-handeln

Att årets påskvecka inte hamnade i mars är nog många e-handlare glada över. Enligt vår Ehandel.se Analytics är påsken en av de sämsta perioderna under året. 

- Förra året låg påsken i mars, men tack vare påskens placering i år blev mars en stark månad, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, och tillägger:

- Påskens placering påverkar försäljningen ganska mycket. Förra året blev påskveckan en av de sämsta veckorna under året.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se