I mars, det vill säga precis när coronaviruset på allvar skulle börja märkas av i Sverige, lanserades e-handeln Berkeleyshirts.com. Bakom företaget, som säljer skjortor direkt till konsument, står det Göteborgsbaserade företaget Sportmanship som tidigare grundat seglarmärket Sail Racing och varit delägare i det danska modemärket NN07.
Ambitionen med Berkeley Shirts är att kombinera business och casual för att på så sätt fylla en lucka man tycker sig ha upptäckt i marknaden.
Vi har en stark passion för skjortor och skapar mångsidiga och tidlösa plagg som är bekväma och hållbara plagg, både i kvalitet och design. Det är naturligt för oss att en skjorta ska fungera lika bra på affärsmöten som på bröllop, middagar eller på stranden, säger Joel Strömberg, e-handelschef på Sportmanship och ansvarig för Berkeley Shirts.
"Drivs inte av trender"
Precis som bland andra e-handelskollegan Asket, vill Berkeley Shirts erbjuda produkter och material som ska vara över tid. Företagets skjortor designas och testas i Göteborg och produktionen sker i norra Portugal.
Vi drivs inte av trender eller mode och vi utvecklar inte kollektioner som ändras varje säsong. Istället erbjuder vi en hållbart sortiment som ständigt utvecklas och förfinas.
Bolagets e-handel gick live den 15 mars och i april - när all funktionalitet hade kommit på plats - började trafiken rulla in på allvar.
April-augusti var mycket trial and error för att nu från och med 1 september växla upp ytterligare. Vi har ambitionen att omsätta 1 miljon under första året, avslutar Joel Strömberg.