Med totalt 12 terminaler runt om i Sverige har Instabox kommit en bra bit på vägen med att bli en rikstäckande logistiktjänst. Inför årets Black Friday väljer bolaget att satsa ytterligare. Detta genom att placera ut 200 paketskåp i en rad städer.
100 nya skåp i månaden
Företaget har nyligen knutit till sig 15 nya kundföretag och levererar numera åt e-handlare som Adlibris, Bubbleroom och Revolutionrace.
Vi är väldigt glada över att inleda så många nya samarbeten med välkända handlare på så kort tid. Det är ytterligare ett bevis på att våra tjänster med snabba leveranser till våra smarta skåp är efterfrågat av både handlare och konsumenter. I dagsläget ställer vi ut cirka 100 nya skåp i månaden, säger David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox, i ett uttalande.
Vad det betyder att flera stora aktörer hoppar på Instabox-tåget?
Inom paketskåp har vi kommit längst och har idag bäst räckvidd inom landet med drygt 700 skåp från norr till söder. Vi märker också ett ökat intresse från näthandlare inför Black Friday och det är väldigt kul att våra nya handlare och de konsumenter som handlar hos dem nu kan använda Instabox.
"Utökad kapacitet är ett fokus"
Enligt egen utsago har Instabox på kort tid placerat ut 250 nya skåp. Nu följer alltså ytterligare 200, i lagom tid till årets största shoppinghelg.
Räcker det verkligen med 200 nya skåp inför Black Friday i dessa tider?
Vi växer tokfort och utökad kapacitet är ett fokus för oss året runt, inte bara vid Black Friday. Men vi har aldrig varit bättre rustade än vad vi är i år. En betydande skillnad är att vi inte bara ställer ut nya skåp utan också bygger ut kapaciteten i våra befintliga skåp, där vi ökat antalet luckor med 75 procent under de senaste månaderna och använder större skåp i genomsnitt. Det i kombination med vår avancerade teknologi för kapacitetsberäkning gör att vi kan leverera fler paket till varje skåp och därmed maximalt utnyttja varje skåp.
I september valde 400 000 svenskar att använda sig av Instabox för att ta emot en e-handelsleverans, berättar företaget. 100 000 av dem ska ha varit nya användare.
LÄS ÄVEN: Paketskåpen tar över Sverige - hur är tillgängligheten?