ANNONS

E-handlaren slog 100 miljoner - nu ska de nĂ¥ 50 marknader globalt

Tar världen med storm.

ANNONS

Outdooraktören Stellar Equipment gĂ¥r bättre än nĂ¥gonsin. Under vĂ¥ren passerade man 100 miljoner i omsättning för helĂ¥ret bara frĂ¥n e-handeln och 75 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Det att jämföra med drygt 66 miljoner kronor under verksamhetsĂ¥ret 2018/19. Under 2020 har man dessutom levererat över 90 000 produkter till 30 000 unika kunder globalt.

En av anledningarna bakom framgĂ¥ngarna förklarar man med sin nya e-handelssajt som man lanserade i slutet av förra Ă¥ret.

Det senaste Ă¥rets framgĂ¥ngar är ett direkt resultat av vĂ¥r tydliga strategi och fokus pĂ¥ global tillväxt som vĂ¥ra tekniska investeringar under 2019 ger oss möjlighet till. Istället för att som tidigare administrera tolv individuella sajter har vi nu en skalbar sajt som är live pĂ¥ över 40 marknader, med lokalt anpassat innehĂ¥ll. Vi har haft ett bra samarbete med Centra för att bygga en tekniskt effektiv lösning som gör att en startup som Stellar Equipment, med ett tight och fokuserat team, kan agera som ett snabbfotat bolag pĂ¥ en global nivĂ¥, säger Mikael JanerĂ¥s, CSO pĂ¥ Stellar Equipment, i ett uttalande.

USA är redan vĂ¥r näst största marknad, och förhoppningsvis vĂ¥r största redan under 2021. Detta är bara början pĂ¥ Stellars resa mot att bli ett av världens bästa outdoorvarumärken.

Under förra veckan lanserade man även i Japan, men det är inte slutstationen. Bolaget planerar att fortsätta expandera i snabb takt och under 2021 ska man nĂ¥ över 50 marknader världen över. Fokus riktas nu framför allt mot Asien, Australien och Nya Zeeland "för att fĂ¥nga upp den omvända säsongen pĂ¥ det södra halvklotet".

VĂ¥r strategi har hela tiden byggt pĂ¥ att ta modellen som fungerade för oss i Norden, och sedan skala ut den pĂ¥ nya marknader globalt. Det är en strategi som fungerat bra bĂ¥de i Alpregionen och i Nordamerika där vi kommer fortsätta satsa vidare. Vi lanserar nu i Asien och ser även fram emot att förlänga säsongen för vĂ¥ra produkter genom att satsa i Nya Zeeland och Australien där vintern kickar igĂ¥ng när sommaren börjar för oss i norr, säger Mikael JanerĂ¥s.

Nils Lund
nils@ehandel.se