3-D Secure blev ett krav - men den vanligaste versionen försvinner snart
Ingen e-handlare kan ha missat införandet av Andra betaltjänstdirektivet (PSD2). När PSD2 kommer på tal är det många som tänker på open banking, men detta är inte den viktigaste delen för e-handlare.
- Stark kundautentisering, eller Strong Customer Authentication som det heter på engelska, är en del av Andra betaltjänstdirektivet (PSD2). Vad det innebär i praktiken är att banker behöver samla in data för att säkerställa att den som gör köpet faktiskt är kortägaren, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.
Anmäl dig till Adyens webinar >>
Som e-handlare innebär kravet att fler köp kräver 3-D Secure för att transaktionen ska gå igenom. 3-D Secure har länge varit en branschstandard för säker e-handel i Sverige, men i resten av EU ses det ofta som en konverteringsdödare.
- I Tyskland har det varit vanligt för banker att ge ut långa statiska lösenord som man som konsument behöver uppge för att gå igenom 3-D Secure. Har man glömt lösenordet går köpet inte att genomföra. Den här problematiken ser vi inte i Sverige på samma sätt, i och med att vi har Bank-ID.
- För att kunna göra 3-D Secure till ett krav för fler transaktioner i hela EU så har man tagit fram en ny standard, 3-D Secure 2. Den nya standarden är mer anpassad efter hur e-handeln ser ut idag, framförallt genom att den är mobilanpassad, berättar Tobias.
Vilka datum bör e-handlare känna till?
PSD2 började införas redan 2018, men stark kundautentisering har rullats ut gradvis. Den första deadlinen, som gäller för svensk e-handel, var 14 september 2019. I många EU länder börjar kravet gälla vid årsskiftet.
Samtidigt så börjar 3-D Secure 1 att fasas ut till förmån av 3-D Secure 2. Match.com, Zalando och Uber har redan använt 3-D Secure 2 i över ett år.
För Uber handlade valet om att övergå till 3-D Secure 2 om användarvänlighet. Det gamla 3DS-flödet innebär att användaren dirigeras om till bankens sida som inte alltid är mobiloptimerad, något som fungerar bättre med 3-D Secure 2.
- Vi vill göra det så enkelt och smidigt som möjligt för våra kunder att betala för sina resor i appen. Adyens lösning för 3-D Secure 2 är smidigt för konsumenten, samtidigt som det är enkelt att komma igång, säger Marco Mahrus, Head of Payments Partnerships på Uber.