"Årets vinnare driver ett e-handelsföretag som tagit ett stort steg framåt genom att slå sig ihop med en av sina största konkurrenter. Ett modigt beslut som formade ett branschledande nordiskt företag med en samlad omsättning i miljardklassen. Kort därpå vändes underskott till överskott och nu är planen att växa i hela Skandinavien".
Så inleddes motiveringen till 2020 års NXT Nordic Profile of the Year, som i år gick till det norska e-handelsföretaget Fjellsports vd Eric Sandtrø. Priset - som är en årlig hedersutmärkelse från redaktionen på Ehandel - delades ut i samband med gårdagens NXT Olso, som i år blev ett helt digitalt arrangemang.
Överraskande, trevligt och lite pinsamt eftersom jag tycker att andra förtjänar det mer än jag, men självklart också kul! Men jag har en touch av självinsikt och förstår att priset egentligen är en uppskattning till alla de bra människor jag har haft turen att arbeta med i Fjellsport, Outnorth, Egmont och Komplett. Det förtjänar de verkligen efter att ha orkat jobba med mig så jag placerar den ödmjukt på prishyllan, kommenterade Eric Sandtrø vinsten.
Eric Sandtrø var i fjällen när priset skulle delas ut men medverkade på telefon vid gårdagens NXT Oslo.
Ökar i pandemin
Fjellsports vd har varit i e-handelns centrum sedan 1991 då han var med och grundade Komplett. Sedan tio år tillbaka arbetar han för Fjellsport.no, som för en tid sedan slogs ihop med den svenska outdoor-jätten Outnorth.
LÄS ÄVEN: Fjellsport och Outnorth går ihop - omsätter över en miljard
För att få den aktuella utmärkelsen måste man bland annat på ett tydligt sätt ha arbetat för att främja e-handel på nordisk nivå. Sedan den nordiska sammanslagningen har omsättningen ökat stadigt för Fjellsport, och Eric Sandtrø berättar att utvecklingen har sett bra ut i hela Skandinavien.
Pandemin med reserestriktioner och ökat intresse för friluftsliv och e-handel är en stor del av orsaken till att 2020 blir ett mycket bra år för oss. Samarbetet med Outnorth, som ger oss solida positioner i både Norge och Sverige, samtidigt som vi tar andelar i Danmark och Finland, är också väldigt bra. Det är givetvis krävande att vi inte kan ses fysiskt så mycket som vi hade önskat, men så är det ju för de flesta nu.
Vad blir nästa steg för Fjellsport nu?
Fokuset på kort sikt är helt enkelt att få tag i tillräckligt med bra varor inför vintern. Vi arbetar också med flera spännande projekt för att ytterligare förbättra kundupplevelsen inom logistik, kundservice, nätbutiken och mer därtill. Något får vi ju göra för att förbereda oss tills Jeff Bezos dyker upp.