Conversational commerce gör det möjligt för konsumenter att interagera med e-handlare och handla via verktyg såsom livechatt och chatbottar. Konsumenter kan chatta för att få kundsupport och produktinformation, men också göra köp inom dessa kanaler.
Conversational commerce kan hjälpa till att optimera din kundupplevelse, öka onlineförsäljningen och förbättra det sätt som konsumenter interagerar med ditt företag under hela köpprocessen, t.ex. genom att:
Applicera en livechatt eller chatbott
Ta Staples till exempel, de implementerade en bott och andra interaktiva element för att hjälpa besökare att navigera på deras webbplats och förbättra deras onlinebutikens kassaupplevelse.
Du kan använda livechatt för att påminna tveksamma kunder att slutföra sitt köp, rekommendera produkter eller erbjuda rabatter.
Använd målinriktning baserat på beteende
Genom att identifiera besökarnas beteende på webbplatsen och målinriktning kan du se till att varje besökares upplevelse på din webbplats matchar med var de befinner sig i kundresan.
Varför är conversational commerce relevant för dagens e-handlare?
Amazons intåg på den svenska marknaden är runt hörnet och många e-handlare har redan börjat implementera digitala förändringar som syftar till att interagera med besökare på ett anpassat sätt.
Konsumenter ställer högre krav på e-handlarnas förmåga att anpassa kundupplevelsen och erbjuda en plattform som underlättar navigeringen på hemsidan och att ta ett köpbeslut.
Siffror visar effektiviteten av conversational commerce och kommer diskuteras vidare under giosgs workshop:
- 53% av konsumenterna är mer benägna att handla hos en e-handlare de kan skicka meddelande till.
- 82% av konsumenterna hävdar att omedelbara svar på deras frågor är mycket viktiga när de kontaktar e-handlare.
- 91% av konsumenterna är mer benägna att handla med e-handlare som känner igen, kommer ihåg och ger relevanta erbjudanden och produktrekommendationer.