Nu är Ikeas siffror för det senaste räkenskapsåret 2020, som sträcker sig från första september 2019 till och med sista augusti 2020, sammanställda. Möbeljättens omsättning ökade med knappa 1,2 procent, ett facit man är mycket nöjda med.
Tack vare 161 miljoner besök på Ikea.se och i varuhusen, ökade Ikea Sverige sin försäljning till 18 miljarder kronor. Detta under ett verksamhetsår som präglats av Covid-19, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Totalt hade Ikea alltså 161 miljoner besök, vilket är 10 miljoner fler jämfört med i fjol. Man sålde 3,9 miljoner varmkorvar och summerar 3 miljoner medlemmar i Ikea Family-klubben.
Under verksamhetsår 2020 hade vi haft det största antalet besök hos Ikea Sverige någonsin. Även antalet medlemmar i Ikea Family är nu det största någonsin. Vi siktar högt och vill nu nå ännu fler av de många människorna, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige.
Den parametern som ökade mest under året är online som växte med hela 40 procent, och den sammantagna tillväxten landar kring 200 miljoner kronor.
Ikea noterade att den kraftiga ökningen online började i mitten av mars månad. Då började bolaget även att möta det förändrade köpbeteende och utvecklade bland annat möjligheten för Click & Collect. Att planera kök eller andra utrymmen har också digitaliserats och anpassats till situationen. Det kan man nu göra via dator eller telefon.
Vi har snabbt ställt om vår verksamhet efter kundernas behov och önskemål och samtidigt skapat tillväxt. Detta under en pandemi som påverkat hela vårt samhälle. Det är en fantastisk bedrift, säger Lena Herder.
Jag är otroligt stolt över våra medarbetares insatser under detta speciella år. Vår fina försäljning är resultatet av en sann entreprenörsanda där alla hjälpts åt för att snabbt ställa om vår verksamhet och hitta nya sätt att möta och hjälpa våra kunder.
Koncernens omsättning sjönk dock med 4 procent och landade på 35,2 miljarder euro under 2020, vilket motsvarar runt 370 miljarder kronor. Bolaget donerade 26 miljoner euro globalt, varav 17 miljoner kronor i Sverige, till dem som drabbats av Covid-19.
Under året öppnades 26 nya "Ikea-destinationer", det vill säga varuhus, planeringsstudios och mindre citybutiker, i världen. Nu har man 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 31 marknader.