"En sorts konsumentmakt, fast från ett företag". Så har Apoteas vd Pär Svärdson beskrivit tanken bakom den miljözon som hans företag införde vid årsskiftet.
Enkelt förklarat innebär zonen ett förbud för vad e-handelsprofilen kallar "skitiga bilar" på Apoteas område. För att få leverera till företaget måste man köra med lastbilar som uppfyller vissa miljökrav, som till exempel fossilfritt bränsle.
LÄS ÄVEN: Apotea fyller sex år - inför miljözon i Morgongåva
- Det har gått bra! Vi har gjort några kontroller och de har klarat sig, säger Pär Svärdson om de första tre månaderna med den nya zonen.
Har flyttats till andra sträckor
Den som nu ser framför sig att Apotea har satt upp någon form av gränspassage runt lagret i Morgongåva får dock tänka om. Miljözonen har märkts upp med skyltar som säger att endast miljöklassade fordon är tillåtna på området, men det hela bygger i stort på att leverantörerna väljer att göra rätt för sig. Pär Svärdson jämför upplägget med hastighetsbegränsningar, som ju faktiskt går att bryta mot om man väljer att göra det.
Nätapoteket har dock utfört en del stickprovskontroller och de har alltså fått gott resultat.
- Leverantörerna har tagit det till sig så det är jättekul, konstaterar Svärdson.
Pär Svärdson är dock väl medveten om att de lastbilar som inte längre levererar till Apotea förmodligen inte har tagits ur drift. De kör istället andra sträckor, vilket Apoteas vd själv har fått bekräftat från leverantörerna i fråga.
Vill uppmana fler att göra samma sak
Därför vill han gärna uppmana andra stora e-handelsaktörer att följa Apoteas exempel.
Har du fått någon indikation på att det är på gång?
- Nej, men vi väntar på det. Det är först när fler hänger på som det här kommer att göra någon skillnad.
Det låter inte som att det här har varit speciellt svårt för er att genomföra?
- Nej då, vi bara sa det till dem och då bytte de lastbilar.
Tuffare krav från 1 juli
När Apoteas miljözon togs i bruk vid årsskiftet fanns möjligheter för leverantörer att söka dispens för lastbilar i utsläppsklass Euro 5. Den 1 juli kommer det dock inte längre att vara möjligt. Från och med det datumet krävs det att lastbilarna klarar kraven för Euro 6, som alltså är en högre miljöklass, för att frakta varor till Apotea.
Men om någon skulle komma i en otillåten lastbil för att leverera varor till er, får de inte lasta av sakerna då?
- Då ringer jag till deras vd och säger att det beteendet inte är okej och att det företaget inte längre får vara leverantörer till oss om de fortsätter att göra så.