Hemleveransaktören Budbee har sedan starten för ett par år sedan positionerat sig som en utmanare till de stora logistikaktörerna. Bolagets ambition är att göra den så kallade last mile-leveransen inom e-handeln, det vill säga den sista biten hem till dörren, smidigare för slutkonsumenten.
"Största satsningen vi gjort"
Budbee startade i Stockholm men har på senare tid utökat sitt leveransområde till Göteborg och Malmö, samt till Köpenhamn och Helsingfors. Omsättningen har ökat, samtidigt som bolaget har tagit in tiotals miljoner i externt kapital.
LÄS ÄVEN: Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering
Nu rapporterar DiDigital att H&M och Kinnevik går in med ytterligare 50 miljoner kronor i Budbee. Pengarna ska användas till en expansion till Nederländerna, där Budbee för första gången gör ett försök att inta ett helt land i ett och samma svep. Något som förstås är möjligt tack vare att landets befolkningstäthet är mycket högre än i Norden.
- Det är en betydligt större satsning än något annat vi har gjort, säger Budbees vd Fredrik Hamilton till DiDigital, och tillägger att fler marknader i Benelux-området är aktuella för Budbee att expandera till på sikt.
Jagar inte lönsamhet
Medan Budbees omsättning har stigit år för år, så har det gått i motsatt riktning på resultatsidan. År 2017 gjorde företaget en förlust på 17 miljoner kronor med en omsättning på 34 miljoner. Samtidigt uppges företaget vara värt betydligt mer än så. Efter den senaste investeringen värderas Budbee enligt DiDigital till nära en miljard kronor.
- Logistik är en volymaffär, så lönsamheten är vi inte ute efter att jaga i dag. Däremot vill vi nu bygga en grund så att vi över tid kan vara ett bolag som står på egna ben, säger Fredrik Hamilton.
LÄS ÄVEN: Budbee ökar med 76 procent - men förlusten trediubblas