Detta år förväntas Black Friday att sticka ut i jämförelse med det vi har sett tidigare år. Med rekommendationer om social distansering och nedstängningar är det viktigare än någonsin att ha en stark närvaro online. Med andra ord bör ingen försäljning förbises eller gå förlorad på grund av den stora efterfrågan och konkurrensen online.
Enligt Adobe Analytics*, så kommer försäljningen under Black Friday och Cyber Monday att öka med 20% i jämförelse med samma period år 2019.
Om du kombinerar detta med en nyligen genomförd undersökning av Wells Fargo**, där 70% av konsumenterna svarade att de inte planerar att återvända till butikerna inom den närmaste framtiden, så blir det tydligt att årets Black Friday förväntas bli något som vi aldrig tidigare upplevt.
Så, vad innebär de nya förutsättningarna för din verksamhet?
Om man tittar på det hela traditionellt sett, så markerar denna hektiska konsumtionshelg starten för säsongen av högtidsshopping i USA och löper från fredagen efter Thanksgiving, den 27:e november, till slutet på Cyber Monday, den 30:e november.
Trots att Black Friday härstammar från USA, så kan vi enkelt att dra slutsatsen att skandinaverna har varit duktiga på att anamma detta fenomen.
Både återförsäljare och e-handlare erbjuder stora prissänkningar från början av veckan som löper fram till slutet av Cyber Monday. Men i år kan tillvägagångssättet förväntas bli annorlunda. Med rekommendationer om social distansering tvingas många återförsäljare att tänka om hela deras strategi för att lyckas under årets stora handelsevent.
Med hänsyn till covid-19 har onlineshoppingen ökat med imponerande 59% jämfört med samma period föregående år***. Konsumenternas förtroende för att handla online är högre än någonsin, vilket innebär att det är ett ypperligt tillfälle för återförsäljare och e-handlare att maximera deras närvaro och försäljning online.
Dock förväntas även konsumenterna att exponeras av fler annonser än någonsin tidigare i samband med den ökade konkurrensen online. För att sticka ut i mängden, kan e-handlare vända sig till ett datafeed management-verktyg såsom Channable. Med hjälp av detta verktyg kan du enkelt säkerställa att dina kampanjer riktar sig till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt samt undvika att försäljning går förlorad eller förbises på grund av hård konkurrens.
“Jag har satt upp ett konto i Channables PPC-verktyg som hittills innehåller 16 000 annonsgrupper och 32 000 sökord. Det hade varit omöjligt att hantera detta manuellt”
Christian Haraldsen, Online Performance Specialist på Komplett
Var konsumenterna förväntas att spendera under Black Friday
När man följer trender vad konsumenterna förväntas att spendera på under denna period så verkar Hemelektronik & Teknik fortfarande toppa listorna där intresset och försäljningen är störst. Andra kategorier så som Mode & Kläder, Hälsa & Skönhet, Hem & Trädgård och Sportartiklar förväntas också vara populära under årets stora shoppinghögtid.
Channable har skapat en prognos som inkluderar förändringar, utmaningar och trender för de mest populära branscherna. Önskar du ta del av de senaste tipsen och lösningar för hur just du lyckas på Black Friday i år? Klicka då på länken nedan, fyll i din information och ladda ner prognosen för Black Friday 2020.
* https://www.adobe.com/experience-cloud/digital-insights/holiday-shopping-report.html
**https://njbmagazine.com/njb-news-now/wells-fargo-gallup-survey-highlights-gains-in-optimism-though-challenges-remain/
***https://www.commercehub.com/wp-content/uploads/CommerceHub-COVID-19-Consumer-Survey-Results-2020.pdf