I augusti ökade svensk e-handel med 25 procent. Det enligt PostNords rapport E-barometern, som numera delger nya siffror varje månad. Det innebär en stillsammare tillväxt jämfört med tidigare månader under coronapandemin.
Samtidigt är det fortfarande 77 procent av svenskarna som säger sig ha e-handlat under månaden, vilket är lika många som i juli. Däremot spenderades ett lägre belopp per person i augusti, jämfört med de föregående månaderna. I augusti var det mest populärt att e-handla produkter i kategorin skönhet och hälsa, följt av kläder och skor.
Vi ser att konsumenternas oro för viruset har avtagit, vilket lett till att man gjort en något mindre andel av sina köp på nätet jämfört med tidigare månader under våren och sommaren, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.
"Pandemin fortsätter påverka"
I E-barometern för Q2, som släpptes den 22 september, gav PostNord en prognos på 33 procent gällande e-handelns tillväxt för helåret.
Vi, liksom branschen i stort, inser att pandemin kommer att fortsätta påverka e-handeln. Att tillväxten i augusti är stillsammare går i linje med den prognos vi har satt, som både utgår från de här siffrorna och de vi såg under kvartal två, säger säger Carl-Fredrik Teder.
E-barometern sammanställs av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Rapporten bygger på konsumentundersökningar.
LÄS ÄVEN: E-handeln växer snabbare än någonsin: "Över 40 miljarder"