ANNONS

Vill demokratisera frakten - ber om 35 miljoner i investering

Vill demokratisera frakten - ber om 35 miljoner i investering
Fredrik Edeland vill ge småföretag billigare frakt

Kopplar ihop fraktjättar och småföretagare.

ANNONS

Hur ska småföretag kunna konkurrera när jättarna hela tiden har möjlighet att förhandla fram mer fördelaktiga avtal? Det frågade sig Fredrik Edeland, som 2015 grundade logtechföretaget Sendify. Han menar att transportbranschen inte är byggd för småföretag och att det därför finns en lucka på marknaden.

"Frakten blir onödigt dyr"

Enligt Fredrik Edeland riktar sig de transportlösningar som finns i dag främst till större företag. Det har lett till att småföretag, som i brist på andra alternativ får vända sig till samma transportlösningar som de större bolagen, ofta har svårt att få tillgång till vare sig enkla system eller konkurrenskraftiga priser. Det eftersom de fraktlösningar som erbjuds helt enkelt inte är anpassade för mindre bolags - inte minst e-handlares - behov, menar Fredrik Edeland.

- Småföretagare besitter oftast inte den kunskap som krävs för att optimera flöden så som stora bolag, som har möjligt att investera i sofistikerade fraktsystem och logistikavdelningar med expertkompetens. Dessutom har de begränsad köpkraft i förhandlingar med transportörerna vilket gör att frakten blir onödigt dyr, säger han i ett pressmeddelande.

Vill vända frakt till konkurrensfördel

Ambitionen med Sendify är att erbjuda en digital plattform som ska koppla ihop småföretagen med logistikaktörerna. Via plattformen ska företag kunna ta del av en rad fraktalternativ som transportörer har lagt upp, samtidigt som Sendifys algoritmer ska tydliggöra vilket alternativ som är bäst sett till exempelvis pris och ledtider.

Företaget beskriver sin service som en "allt-i-ett-tjänst" för småföretagare som exempelvis behöver beräkna fraktpriser och boka frakttjänster.

- Jag vill demokratisera frakt och ge den långa svansen av småföretagare samma möjligheter som större bolag. Genom Sendify kan frakt vändas till en konkurrensfördel och inte bara ses som något dyrt och tidskrävande.

Ska satsa internationellt

Utöver själva kostnaden för frakten uppges tjänsten vara gratis för e-handlare att använda sig av. Just nu genomför Sendify en investeringsrunda om 35 miljoner kronor - pengar som ska användas till bland annat en internationell satsning.

- Det är ett flertal som har visat intresse att vara med på resan och vi har redan träffat en rad intressanta aktörer. Jag vill stänga rundan så snart jag hittat en aktör vi tror på, säger Fredrik Edeland.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap