Modebranschen har haft ett minst sagt kämpigt år, men för Lager 157 ser det desto ljusare ut. Trots att gränshandelsbutikerna och köpcentrumlägena sliter ont, så har man lyckats öka försäljningen med 15 procent hittills i år, dessutom med vinst enligt uppgift.
Kedjan sprängde miljardvallen för första gången förra året, då försäljningen landade på 1,1 miljarder under 2019, och nu är man alltså på god väg att överträffa det.
Vi har ett tydligt kundfokus med relevanta kampanjer i ett helt sömlöst omnikanalsperspektiv, snabba fötter, öppna butiker och ingen permitterad personal - vi har jobbat som ett team. Dessutom har denim- basic- och outdoorsortimenten legat rätt i tiden, förklarar Johanna Winther, operativ chef på Lager 157, framgångarna för Ehandel.
Hur länge kan butikerna som har det kämpigt just nu hålla ut?
Gränshandelsbutikerna servar de lokala kunderna och norrmännen när de får lov att gränspassera. Därmed är det lite volatila kundströmmar, men det kan vi hantera. Uthållighet är vårt mellannamn, säger Johanna Winther.