ANNONS

Influencer slog 11 miljoner på nio månader: "Sålt slut varje gång"

Rasmus Johansson och Matilda Djerf

"En varningssignal".

ANNONS

Matilda Djerf, en av Sveriges största influencers med över 1,2 miljoner följare på Instagram, blev e-handlare i december i fjol. Företaget, där hon och hennes sambo Rasmus Johansson säljer egendesignat mode, fick namnet Djerf Avenue.

LÄS ÄVEN: Influencer blev e-handlare – ökar 200 procent varje månad

Jag har så länge jag kan minnas haft ett stort intresse för mode och i min familj har vi skojat om att jag är familjens stylist. Efter att ha jobbat med kläder och design i samarbete med både svenska och internationella modeföretag var det ett naturligt steg att våga satsa på en dröm som jag haft, att starta ett eget klädmärke, berättar Matilda Djerf för Ehandel.

Första månaden slog bolaget 1,4 miljoner kronor i försäljning och fram tills idag, efter drygt ett halvår, har de omsatt över 11 miljoner kronor.

Majoriteten av den omsättningen skedde under lanseringshelgen 6 december, då sålde vi för cirka 1,3 miljoner kronor. Fram till idag har vi släppt mindre drop som mer eller mindre sålt slut varje gång. Det har inneburit att vi mellan dessa drop emellanåt haft slutsålda produkter på hemsidan, vilket också påverkat vår omsättning, säger Rasmus Johansson.

Försäljningen lyfte samma dag som företaget slog upp sina digitala portar till nätbutiken. Men vad gör företaget egentligen så unikt? Något som vi kan se att Djerf Avenue sticker ut med på sin sajt är transparensen kring produktionskedjan.

Är man intresserad kan man enkelt få reda på var plaggen tillverkas och varför just där, hur många som arbetar på fabriken, när och hur länge de har lunchrast samt om fabriken återvinner avfall.

Målet är att ständigt förbättra vår transparens. Vi vill vara ett schysst företag och för oss är det självklart att dela med sig av sådan information. Det är till exempel en varningssignal när vi letar efter fabriker och de inte vill dela med sig av de anställdas arbetsförhållanden, säger Matilda Djerf.

Vi har fått mycket positiv feedback. Många kunder hör av sig och menar att det är en av de största anledningarna till att de handlar hos oss. Men utöver vårt fokus på hållbarhet och transparens har vi också fokuserat på våra kunder. Instagram har gett oss möjlighet att bygga ett community där vi kan engagera våra kunder och involvera dem. Vi vill att de ska känna sig delaktiga. Ett exempel på detta är att vi fotar våra kollektioner på våra följare istället för att engagera modeller.

Vad har ni för utmaningar? 

Vi har vuxit väldigt mycket på kort tid och försöker fortfarande att hitta bästa sätt att matcha vår kapacitet, säger Rasmus Johansson.

Varumärket har inte funnits länge men man har redan anpassat vissa delar och ställt om produktionen för att minska spill.

Vi jobbar ständigt med att minimera "waste". Av egen erfarenhet vet vi att "hang tags" är det första man slänger. Vi har därför valt att endast ha en "security tag" som garanterar plaggets kvalitet och skick vid returer, istället för att ha både hang tag och security tag som annars är standard, förklarar Matilda Djerf.

Ett annat exempel på hur vi arbetar för att minimera spillet är att plaggen inte längre packas i individuella påsar på fabriken. De packas tillsammans, i en stor påse, för att skyddas under leverans.

Matilda är stor på Instagram, var det en förväntning från er sida att e-handeln skulle gynnas av hennes kanal?

Vi har inte lagt några pengar på marknadsföring, men vi visste från start att Instagram var kanalen som skulle driva försäljning. Eftersom Matilda har över 1,2 miljoner följare på Instagram var det självklart att satsa just där, svarar Rasmus Johansson.

På Instagram kan vi kommunicera med våra kunder och bygga ett långsiktigt community. Antalet kunder som går direkt från Instagram till hemsidan är cirka 33 procent, det är via den kanalen som vi når ut till våra kunder. Så det enkla svaret är att alla kunder förmodligen har hittat oss via Instagram eller genom rekommendationer kunder emellan.

Nu är duon dessutom igång med en välgörenhetskampanj som går ut på att Djerf Avenue ger bort ett gratis tampongpaket för varje order, med valmöjligheten att som kund donera tampongpaketet till ett akutboende.

Jag läste en artikel om hur mycket kvinnor i genomsnitt spenderar på mensskydd under sin livstid och då började en idé formas. Vi har samtidigt velat hitta ett sätt att ge tillbaka till våra kunder som bygger Djerf Avenue tillsammans med oss. Detta var en av idéerna vi kom på och tyckte passade vår kundgrupp, säger Rasmus Johansson.

Ungefär var fjärde kund, som lagt till tamponger i sin order, har valt att donera dem. Grundtanken var att ge tamponger till våra kunder, men i steg två började vi fundera på vad vi gör med tamponger som kunder inte vill ha eller behöver. Då föddes idén att donera tampongerna till andra kvinnor som har ett behov. För oss handlar det också om att lyfta frågan och normalisera mens och mensskydd.

Trycket på sajten under kollektionslanseringar är högre än vad man hade räknat med, därför blir nästa steg att att förbättra köpupplevelsen på hemsidan.

Vi är stolta över att ha sålt till kunder i över 70 länder utan någon riktad marknadsföring, alltså endast genom Djerf Avenues och Matildas Instagramkanal. Vi har kunder representerade på samtliga kontinenter och vi växer ständigt, avslutar Rasmus Johansson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se