Framtidstron hos handlarna, både fysiska och digitala, ökade under augusti månad. Detta i takt med att ekonomin återhämtat sig något. Handelsbarometern för september visar dock inte en fortsatt ökning utan framtidstron hos handlarna backar istället.
Framtidstron för både butiks- och e-handeln minskar något jämfört med förra månaden och därmed har återhämtningen av framtidstron avstannat, konstaterar Svensk Handel i samband med rapporten.
E-handlarna ser dock fortsatt betydligt ljusare på framtiden än butikshandlarna. Enligt Svensk Handel har vi inte sett ljuset i tunneln ännu och stor osäkerhet kvarstår.
Det har varit ett tufft halvår för handeln och det är många förlorade försäljningsdagar som handlare nu ska försöka ta igen. Många kämpar för att hålla huvudet över vattenytan och det kommer att krävas fortsatta stödåtgärder. Krisen är ännu inte över för handeln, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Varför e-handlarna har en starkare tro på den framtida försäljningen är förstås för att många helt enkelt vänt sig till nätet istället för fysiska butiker.
Redan innan coronakrisen skedde tillväxten i handeln på nätet, en utveckling som har intensifierats när fler kundgrupper hittat till nätet under pandemin, säger Karin Johansson.