Har du övervägt att lägga till ett feed management-verktyg till din verktygslåda med marknadsföringsverktyg? När du börjar att marknadsföra via tredje part, såsom via prisjämförelsetjänster, marknadsplatser eller affiliatenätverk, kommer du snabbt att märka att de kräver produktinformation i specifika format. Vanligtvis överensstämmer inte dessa format med det format som används i din egna webbshop. Därför kan det bli överväldigande och svårt att hantera de olika kanalernas krav manuellt. Det är här som ett feed management-verktyg kommer in i bilden.
Genom att använda sig utav ett feed management-verktyg som Channable kan du enkelt ladda upp en datafeed med produktdata och anpassa produktinformationen efter de krav som dina valda marknadsföringskanaler kräver. Den underliggande processen för detta kallas för feed-optimering. Detta innebär att du enkelt kan lägga till information till din datafeed, berika produktdatan samt smidigt filtrera din feed med hjälp av diverse optimeringsregler.
Notera: För att undvika förvirring, vissa synonymer som beskriver samma slags funktionaliteter är feed management, datafeed management och product feed management.
När feed management sköts på rätt sätt, förbättrar det inte bara kvaliteten på datafeeden m en framförallt så försäkrar det om att de krav som de valda marknadsföringskanalerna kräver möts på bäst lämpade sätt. Dessutom uppdaterar ett feed management-verktyg produktdatan automatiskt, vilket säkerställer att rätt information annonseras och därmed optimerar kundupplevelsen. Med andra ord kan ett feed management-verktyg verkligen hjälpa till att boosta den digitala marknadsföringen samt att stärka konkurrenskraften.
Spara tid och möda med tre nyckelfunktioner i Channable
1. Förenklad produktkategorisering
Med ett feed management-verktyg kan du enkelt matcha din webbshops interna produktkategorier med de olika marknadsföringskanalernas egna kategoriträd. Med Channable kan kategorier genereras automatiskt med hjälp av funktionen “Smart categories” för några av de mest populära marknadsföringskanalerna. Detta påskyndar uppsättningen av annonser avsevärt, maximerar synlighet och ökar räckvidden.
2. Kraftfulla optimeringsregler
Vanligtvis behövs hjälp av en utvecklare för att uppdatera en datafeed. Men med hjälp av ett datafeed management-verktyg och dess optimeringsregler kan detta enkelt “kodas” av vem som helst. Genom att använda regler kan du både kontrollera och justera vilka produkter och vilken produktinformation som skickas till respektive marknadsföringskanal. Med hjälp av Channable kan du med några knapptryck göra ändringar som kommer synas direkt i din feed.
3. Feeder och API:er
Att manuellt försäkra sig om att dynamisk produktinformation såsom lagerstatus förblir korrekt kan vara mycket tidskrävande. Marknadsplatser såsom Amazon erbjuder en orderkoppling mellan din webbshop och marknadsplatsen för att automatiskt och kontinuerligt utbyta information mellan de två plattformarna för att säkerställa att information förblir korrekt. Ett feed management-verktyg kan importera din produktdata med jämna mellanrum och på så sätt försäkra att produktannonser överensstämmer med den information som finns i webbshoppen.
“Vi använder Channable för att skapa många exportfeeder som är justerade just efter deras behov. Vi tycker det är mycket bättre än att skicka en och samma feed till alla olika sidor" - Christian Haraldsen, Online Performance Specialist på Komplett
En nödvändighet för e-handelns framtid
Automatisering och e-handel går hand i hand och automatisering av digital marknadsföring anses ofta vara nyckeln till produktivitet. Stora lager och ökande mängder av produkter är ingen anledning att oroa sig för då ett feed management-verktyg kan hjälpa dig att ligga steget före i en ständigt föränderlig produktkatalog och marknadsföringskanaler.
När du frågar feed management-experter och digitala marknadsförare om fördelarna med feed management och varför feed management kan hjälpa dig att spara både tid och pengar, kommer de vanligaste svaren att inkludera något av de följande:
- Allt på samma ställe. Du använder dig av en plattform för att optimera, berika och underhålla din produktdata, även för ett stort antal marknadsföringskanaler.
- Feed management är förenligt med behoven i din onlinestrategi. Du kan skapa de perfekta exportfeederna till flera olika prisjämförelsetjänster, affiliatenätverk och marknadsplatser och definiera din egen kanalportfolio.
- Du behåller kontrollen. Feed management är en form av automatisering av marknadsföring vilket gör det möjligt för dig att övervaka din data och justera den själv. Du minimerar risken för felmeddelanden och annonser av låg kvalité, samtidigt som du inte behöver vara beroende av dataspecialister eller IT-avdelningen.
- Feed management för så mycket mer. Data-optimering är bara en liten del av hur man lyckas med den perfekta marknadsföringsupplevelsen online. Allt-i-ett-verktyg, som Channable, erbjuder oftast extra funktioner som PPC-automatisering, ordersynkronisering med marknadsplatser och en integration med Google Analytics för att hantera och utvärdera den totala digitala marknadsföringen.
Känner du dig inspirerad av den här artikeln och skulle du vilja veta mer om fördelarna med feed management för ditt företag eller webbshops digitala annonsering?
Boka en kostnadsfri genomgång av Channable idag.