Den polska e-handelsjätten Allegro dominerar e-handeln i sitt hemland. Enligt PostNords internationella rapport så har nästan 90 procent av polska e-handelskunder shoppat på Allegro under fjolåret.
LÄS ÄVEN: Den dolda e-handelsmarknaden värd 260 miljarder
E-handelssajten, som består av en marknadsplats med runt 120 000 säljare, har ungefär samma position som Amazon har i USA.
Polska konsumenter påbörjar ofta sin produkt- och informationssökning på Allegro. Det är värt att lyfta fram att Allegro har byggt en position i Polen där man även utkonkurrerar Google gällande produktsökningar, skriver Roza Lakota, polsk e-handelsexpert på MakesYouLocal, i PostNords rapport.
Nu meddelar Financial Times att Allegro har ansökt om en notering på Warszawa-börsen. E-handelsföretaget siktar på att ta in 1 miljard zloty, runt 2,3 miljarder kronor, i och med noteringen. Samtidigt värderas bolaget någonstans mellan 100 och 125 miljarder kronor.
Allegro ska idag ha runt 12,3 miljoner aktiva kunder och man hanterar 32 miljoner transaktioner varje månad.