ANNONS

Från 17 till 100 miljoner på tre år: “Har bara skrapat på ytan”

Medgrundaren Per Bengtsson och e-handelschefen Peter Olsson

"Vi har såna mastodont excel-filer".

ANNONS

Tio minuter från flygplatsen Landvetter i Göteborg håller ett nytt område på att byggas upp. Jag parkerar bilen utanför en modern trevåningsbyggnad. Entrén, som är en hel sida av byggnaden, är inglasad ända upp till taket och vid dörren finns en porttelefon. Jag försöker få kontakt med någon på insidan för att bli insläppt men då ringer Peter Olsson, e-handelschef på Teknikproffset, till min mobil.

Bara kom in. Den där funkar inte än, vi har precis flyttat in, säger Peter som står på insidan och vinkar.

Jag går in. Jag slås av hur nytt det luktar. Allting är så fräscht, ljust och modernt. Högst upp ligger Teknikproffsets ingång. Tre trapport upp.

Vi skakar inte hand, det är trots allt pandemi. Men vi säger hej och när jag kommer in får jag träffa hela Teknikproffsets glada team som välkomnar mig från sina skrivbord. De sitter i ett öppet kontorslandskap och har utsikt över hela området. Det är ett härligt ljusinsläpp på kontoret.

Jag får en kaffe och vi går vidare till ett av företagets mötesrum. Vi sätter oss ner och vi börjar prata.

Vi har precis slagit rekord, säger Peter. Vi slog 100 miljoner kronor i omsättning i augusti, fortsätter han.

När vi gick in i det här året så sa vår budget att vi skulle, i slutet av vårt räkenskapsår alltså i slutet av februari, takta 100 miljoner. Men det gick lite snabbare, så nu får vi revidera och se vad vi kan hamna på i år.

Peter berättar att man firade med bulle och prosecco i varumottagningen, men att företaget planerar något större när viruset inte längre är ett hot.

Nu har vi klämt in oss bland Sveriges 100 största e-handlare, fortsätter han.

Vi brukar ha olika tävlingar och mål som vi ska uppnå, det är lätt att motivera personalen på det sättet och jag tycker också att det är roligt. Vi tävlar mot andra företag. "Kolla här nu, nu har vi högre kundnöjdhet än CDON. Gött!" Att sätta de här små delmålen gör det mycket tydligare och enklare att klara av dem. "Om vi bara gör det här" så har vi tagit ett steg till i trappan.

LÄS ÄVEN: Snabbväxarens tips för framgång: ”Håll det du lovat”

Teknikproffset.se grundades av de två vännerna, Per Bengtsson och Simon Wahlgren. E-handelsverksamheten drog igång någon gång under 2009, och 2017 kom Peter in i bilden.

De sista åren har det gått väldigt fort och det är otroligt spännande. Nu är det ganska exakt tre år sedan jag satt i anställningsintervju med Per och Simon, och det var då vi satte upp vår plan. Vi kände att det var dags att det skulle börja hända någonting, säger Peter.

Jag har känt de här grabbarna nästan ända sedan de startade e-handeln. De tog sig upp till 20 miljoner kronor i omsättning hysteriskt fort, det tog dem ungefär två år bara. Men sen fastnade bolaget.

Per Bengtsson klev in i rummet mitt i Peters mening. Han sätter sig ner och fyller i:

Nu minns inte jag exakt hur många månader det tog, men vi kom upp i 12 miljoner kronor nästan direkt. Men sen var det svårt att ta sig vidare när vi nådde 20 miljoner. Jag tror att det är svårt, när man är på en viss nivå, att ta sig vidare utan kapital men även utan kunskap och erfarenhet.

Jag tror att det saknades lite humankompetens, och det gör det nu också när vi växer så här snabbt. Då märker man som nu, när vi precis har anställt en ekonom för första gången när vi omsätter 100 miljoner. Det jobbet har vi löst själva förut. Men nu ser vi vilken skillnad det är, när vi har en person här som löser allt och sköter om bolagets ekonomi, fortsätter Peter.

När jag kom in i bolaget så gjorde Per och Simon verkligen alla delar själva. Det var allt från publicering av produkter till att hjälpa till på kundtjänst och på lagret, alla inköp och all ekonomihantering och marknadsföring gjorde de själva.

För att få fart på försäljningen, och för att kliva över 20-miljonersgränsen, började Peter med att strukturera upp företagets alla delar.

Han gjorde mycket förändringsarbete, inte bara försäljningsmässigt men även hur vi ska jobba med personal och hur man får med dem på tåget. Vi började bland annat med fredagsmöten ganska direkt, och vi tog med hela personalen på hur det går för företaget. Jag skulle säga att det var en stor del av det som fick hela bolaget att komma på rätt spår och ta första steget framåt, säger Per.

Jag och Simon fick mer tid till sånt som vi inte kunde prioritera tidigare, vi kunde ändra om och förbättra vårt strategiarbete och titta på saker och ting ur andra synvinklar.

På tre år har ni gått från 17 miljoner kronor i omsättning till dagens 100 miljoner. Hur gör man egentligen för att accelerera så snabbt? 

Mitt svar på det är helt enkelt struktur. När jag satt i intervjun med Simon och Per så såg jag framför mig ett smörgåsbord. Företaget hade hur stor potential som helst men killarna visste inte riktigt i vilken ordning de skall börja lösa saker. Missförstå mig inte, det var inte stökigt på företaget på det sättet. Det handlade mer om att de till exempel hade cirka 40 000 artiklar till salu men inget var grupperat i varugrupper, och det fanns inga prisstrategier, svarar Peter.

Så mycket av mitt arbete har handlat om att strukturera upp det som fanns. Se till att vi har ordning och reda på det som vi ska sälja.

Han tillägger att det som gett företaget vingar är också är det faktum att man anställt mer personal. Då har man kunnat släppa vissa delar för att satsa på andra, som i Teknikproffsets fall är marknadsplatser och import av varor som inte finns i Sverige.

När vi fått mer tid över till inköp så är vår egen import det område som har växt mest. Vi vill inte bara sälja det som alla andra redan säljer utan också erbjuda varumärken och produkter som inte finns i Sverige ännu.

Från början var man väldigt försiktig med att anställa personal. Det är en väldigt stor utgift, men det är något som bland annat jag har drivit på väldigt mycket. Det har gjort att alla i ledningsgruppen har fått tid över att driva andra projekt och ett stort skäl till varför vi växer så fort är att vi är duktiga på marknadsplatsförsäljning. Men det kräver sin tid.

Idag finns Teknikproffsets sortiment hos CDON och Fyndiq och man är även på väg ut på Elgigantens marknadsplats. När Amazon lanseras i Sverige är tanken att man kommer finnas även där. 

Vi har kontakt med Amazon, men inte ens de själva vet när det kommer att vara dags för lansering. Men vi vill för en dialog för att vara redo när de är redo, men vi har ingen aning om vilken påverkan Amazon kommer att ha när de väl kommer in på den svenska marknaden. Personligen är jag inte en av dem som tror att alla svenska e-handlare kommer att få det tufft när de kommer hit, för vi har redan starka marknadsplatser i Sverige som har inarbetade namn och svenskarna är vana vid dem, säger Peter.

Efter en stund i mötesrummet bestämmer vi oss för att kika på företagets nya lokaler. Vi gick ut på lagret. Peter går fram till en hylla och pekar:

Här har vi typiska Teknikproffset-produkter; luftfuktare, powerbank, gaming möss och micro USB-kablar. Och sen kollar vi i nästa hylla så har vi lite bäddset och morgonrockar.

Men hur kommer det sig? Köper ni restpartier från andra företag som ni sedan försöker sälja hos er eller hur funkar det? 

Dels det, men sen när vi hittar en leverantör är det i stort sätt så att vi istället för att säga att vi vill köpa ett antal bäddset, så frågar vi vad de har. Då tar vi in det, och säljer det.

Det började med att vi bara sålde hemelektronik, och där ingår det bland annat köksmaskiner till exempel. Inte kylskåp men mindre saker som brödrostar och allting sånt. Då säljer vi naturligtvis också knivar och köksredskap för det hänger ju ihop med det. Men när vi hittar en leverantör av knivar så har de oftast också andra grejer för till exempel badrum och sovrum. Då köper vi det, också. Vi säljer tusentals bäddset varje år, och det visste man kanske inte om Teknikproffset.

Vi promenerar bland hyllorna och mycket riktigt. Där ligger allt från smink och sminkborstar till batterier, tofflor, strykjärn och leksaker. 

Har ni funderat på att rebranda er? För att kunder som vill köpa bäddset eller leksaker ska hitta till er? 

Ja, det har vi tänkt på. Vi har också kommit fram till, eftersom vi vill gå ut i hela Europa, att namnet Teknikproffset inte heller är lika lätt att heta överallt. Vi har tagit upp den diskussionen många gånger, men i brist på bra namn-idéer så har vi alltid lagt det på is.

Men jag måste understryka att vi trots allt fortfarande är störst på hemelektronik och teknikdelar.

Är det genom Amazon som ni vill expandera ut i Europa? 

Kanske, men vi känner samtidigt att vi bara har skrapat ytan på den svenska marknaden. Sortimentet står inte i vägen för att vi ska kunna tiodubbla vårt omsättning. Snarare hur vi arbetar, priser och lagerkapacitet. Men trots att vi har sagt att vi nu har mer tid för andra projekt så har vi ändå mer idéer än tid.

Idag säljer företaget redan till en rad olika länder, trots att man inte har en engelsk sajt. Ett av de länderna som företaget får en del beställningar från, inte allt för sällan men ändå lite förvånansvärt med tanke på att sajten inte är på engelska, är Grekland.

Nu är vi på en plats där vi har kapacitet att få in mer order. Tidigare har vi nästan fått problem om vi sålde för mycket, då fanns det risk att vi låg efter. Men nu har vi i alla fall tillräckligt med personal och kapacitet att kunna skala upp, både på lager men också kontor. Så nu är vi lite mer flexibla, och det är lite enklare att hantera en ökad försäljning, säger Per.

Ja, många saker har vi hunnit utveckla under de här åren för att vi ska kunna effektivisera olika delar, fortsätter Peter.

Första året när jag började så kändes det som att vi jobbade dygnet runt. Vi var så nöjda när december tog slut. Det var verkligen ett oöverstigligt berg att lyckas med att komma över den omsättningen som vi hade i december 2017. Det var verkligen kämpigt. Alla jobbade över varje dag i hela månaden. Och nu gör vi den omsättningen på några dagar.

Under 2019 växte Teknikproffsets omsättning med 47 procent, men det tycker Peter är "lite tråkigt lågt".

Varför är ni inte nöjda med tillväxten? 

Jag förstår att det kan sticka i ögonen på andra när man säger att man inte är nöjd med en sån fantastisk tillväxt. Men när man vet vilken potential företaget har och vilka saker man hade planerat att genomföra, men inte kunde eller hade tid, så är det svårt att vara nöjd. Vi hade helt enkelt potential att öka mycket, mycket mer, säger Peter och tillägger:

Förra året gick vi på en hel del nitar. Det huset som vi sitter i idag skulle vi redan vara inflyttade i första oktober i fjol. Men då fanns det inte ens några väggar på det här huset. Vilket gjorde att vi fick sitta hela julen i våra gamla lokaler, som var en tredjedel så stora som de vi har nu. Vi hade alla våra inköp från Kina på väg och vi hade handlat mer än någonsin eftersom vi trodde att vi skulle flytta till större lokaler. Helt plötsligt var det flera containrar på väg som inte skulle få plats i vårt hus.

Teknikproffset fick lösa situationen genom att hyra ett extra lager.

Vi fyllde det direkt. Till bredden. Utan några som helst lagerplatser för att vi hann inte ens strukturera upp det. Sedan blev en del containrar försenade. De som skulle komma i mitten på oktober kom istället dagen före Black Friday. Så otur, dålig planering och saker som hände som inte skulle ha hänt gjorde att vi i december förra året behövde släcka ner en del av sortimentet. Vi var tvungna att dämpa orderingången därför att vi inte hade kapacitet att leverera ut tillräckligt mycket, säger Per.

Det kostade oss inga pengar vinstmässigt, men omsättningsmässigt så förlorade vi miljontals kronor. Så i år är vår stora målsättning att inte behöva släcka ner sortimentet och takta av på försäljningen, säger Peter med en skämtsam ton.

Nu ser vi vad som händer när vi verkligen trycker på. För hittills i år har vi ökat över 100 procent jämfört med föregående år. Vi har potentialen att ligga däromkring, men sen blir det ju givetvis svårare och svårare för varje år att öka så mycket.

När vi nämner resultat skämtar Peter om att bolaget slarvat bort "en tusing" då vinsten landade på 99 000 kronor.

Det är inget superimponerande resultat, men samtidigt så hade vi exceptionella kostnader förra året. Vi hade jätteproblem i vintras. Vi var underbemannade under julhandeln och vi fick ta in en massa extrapersonal, och de hade ingen bra arbetssituation, säger Peter.

Jag är så tacksam över hur fantastiskt alla på lagret slet förra året. De fick bokstavligen klättra över varor. Det var helt fullt. Vi hade ingen lageryta kvar alls och samtidigt behövde vi leverera ut mellan 15 och 30 pallar om dagen. Och det fanns ingen plats att ställa dem heller så de fick stå utanför huset, och började det regna så fick vi börja möblera om där inne och försöka dra in pallarna.

Vi hade så mycket artiklar på vårt buffertlager och inga lagerplatser, så det kunde vara en eller två gubbars dagliga uppgift att åka upp dit och leta efter varor. Men det var inte ens säkert att de på hela dagen med övertid hade hittat alla varor som redan låg sålda och skulle skickas. Det är anledningen till varför vi inte fick till ett bättre resultat. Det hade kunnat bli riktigt bra, säger Per.

De nya lokalerna är nu tre gånger större. Bara lagret är 2500 kvadratmeter och kontoret är 500 kvadrat. Men lagerytan är redan för liten. 

Ja, det blev också någon felberäkning där... Jag vet inte riktigt hur man ska se på det. Men ja, den här lokalen är lite liten för oss nu, säger Per.

Vi hyr redan nu 500 kvadratmeter extra, utanför vårt nya lager, som vi använder som buffertlager. Som tur är har vi kunnat hyra det på samma gata. Så det ska förhoppningsvis inte kosta oss så mycket i arbetstid.

Men hur länge kommer ni kunna vara här då? 

Vi skrev ett kontrakt på 5 år… så vi får la se, säger Per och skrattar. Det kanske du bättre kan svara på, fortsätter Per och tittar på Peter.

Även om jag tycker att vi har hunnit strukturera upp väldigt mycket av vår verksamhet under tre år så har vi fortfarande en del kvar. Och jag är mer taggad än någonsin. Det är inte så att jag börjar få slut på idéer på vad vi kan göra bättre, det kommer nya varje dag. Och nu är det också så att vår personal inte längre är ny. De blir också bättre och bättre och förstår verksamheten bättre och kan lösa mer avancerade uppgifter. Vilket gör att vi får otroligt mycket hjälp av dem också och kan ta oss framåt snabbare.

Tittar vi på vårt lager när vi får in alla våra varor till årets julhandel, så kommer det vara smällfullt. Tittar vi på hur lagret kommer att se ut nästa år så kommer det också vara smällfullt, men då kommer vi att ha mer erfarenhet och vi kommer att ha sett över vårt sortiment. Det finns även mycket som vi kan optimera här. Så vi kan få plats med mer saker, vi behöver bara göra det smartare.

Företaget har jättemycket på gång. Man funderar på att öppna en ny e-handel med egna varumärken, men det projektet får vänta på idéhyllan ett tag till. Teknikproffset ska in på Amazon och Elgiganten. Lager, sortiment och inköp fortsätter att optimeras och en Europa-expansion finns i tankarna. Det är inte idéerna det är brist på, utan tiden.

Jag har mer idéer nu än jag någonsin har haft. Men det är som sagt tiden som ofta inte räcker till. Samtidigt som jag för första gången nu känner att vi kan öka tempot, säger Peter.

Just nu vill vi bara sjunka ner i allt det här. Vi vill hitta ett bra sätt att fortsätta växa som vi gör. Sen så trots att jag säger att försäljningskanal inte spelar någon roll så är det givet att vi helst vill att Teknikproffset ska bli känt för det som vi tycker att vi är duktiga på, att vara ett självklart val för den som behöver hemelektronik. Men det grundas nog mycket i det arbetet som vi har påbörjat här. Vi har lagt mycket tid på att få med alla i personalen att dra åt samma håll och vara stolta över vad de presterar på jobbet.

Något som vi hela tiden återkommer till under samtalet är personalen. Både Peter och Per understryker många gånger hur viktiga alla är i företagets tillväxtresa.

Om du jobbar här så vill vi att du ska ha passion för ditt arbete och ditt resultat av ditt arbete, oavsett vilken position du har. Tanken är att våra medarbetare ska växa och utvecklas. Det är mycket roligare att internrekrytera till en ny tjänst, än vad det är att ta någon utifrån. Ingen ska känna att de har “fastnat” utan att man kan utvecklas, byta roller, ta på sig nya uppgifter, skapa nya roller som man brinner för. Det kommer att finnas arbetsuppgifter så att det blir över och räcker till alla. Trivs man på jobbet så presterar man bättre.

Det är jättespännande för vi är ett så ungt företag sett till snittålder, jag är ju äldst här och jag är ju inte gammal, säger Peter och ler. Vi har ju många unga människor och många av dem kanske inte har haft jättemånga jobb förut, framför allt är det inte många som har varit i e-handelsbranschen. De lär sig fortfarande och de kommer med många idéer och de vill utvecklas. De vill att vi ska bli bättre. Så vi har verkligen med alla på tåget med att vilja utveckla ett företag.

Per instämmer och jag frågar om det finns något han skulle kunna peka på, något konkret, som gjort att Teknikproffset tagit sig upp så snabbt.

Finns det något tips du skulle kunna ge andra e-handlare som vill öka tillväxttakten?  

Den hemliga ingrediensen är kontroll över sortiment. Alla här har säkert olika åsikter, men många av de unga som börjar hos oss kommer som praktikanter eller lior. De får med sig så fruktansvärt mycket matnyttigt härifrån men det finns fortfarande en sak som jag undrar varför inga E-commerce Manager-utbildningar eller andra e-handelsutbildningar pratar om, och det är täckningsbidrag och marginaler, säger Peter.

Det är vi stenhårda med. Vi har såna mastodont excel-filer som räknar ut vad vartenda liten kostnad blir och vad vi har på sista raden, och är det inte tillräckligt bra så måste vi arbeta mer med den här produkten. Och det är just en av våra stora styrkor, att vi är så noggranna med att göra en bra affär. Vi gör fortfarande inte bara bra affärer för vi gör också många superdåliga affärer tyvärr, men vi blir väldigt snabbt medvetna när vi har gjort en dålig affär. Vi har även en kille som har i sina arbetsuppgifter att varje vecka gå igenom täckningsbidragsrapporten och leta efter varenda artikel som inte genererar positivt täckningsbidrag på grund av att någon av våra artiklar har fått ett högre inköpspris eller vad som helst. Det identifierar vi snabbt för att kunna göra en åtgärd och se till att vi inte gör dåliga affärer. Det är en av våra huvudingredienser i vår tillväxt.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se