Marknadsledande gaming-aktören MaxGaming lanserade sin nya sajt innan sommaren och framtidsplanen innehåller fortsatt expansion, på hemmaplan och globalt.
– Vi är mycket glada och stolta över att ha MaxGaming som en av våra kunder. Därmed har ännu en ambitiös och marknadsledande e-handelsaktör valt vår nya e-handelsplattform Askås Enterprise, säger Askås VD Jonas Askås.
MaxGamings resa började 2002. Gaming-entusiasterna Henrik Sundström och Johan Kallin från Upplands Väsby norr om Stockholm kände att det var svårt att få tag i gaming-tillbehör av olika slag. Henrik och Johan kodade ihop en egen lösning för e-handel, inledningsvis för att sälja ett 50-tal produkter – framförallt den första renodlade gaming-musen från märket Razer.
I dag omsätter MaxGaming mer än 200 miljoner kronor med lönsamhet. Målet är 300 miljoner 2021.
Jacob Bay hoppade på tåget 2010. Han började på lagret och i dag är han operativ chef.
– Det har varit en fantastisk resa. Vi har hela tiden breddat oss och utvecklats på olika sätt. Vi var exempelvis först med att sälja gamingstolar och kunde ta upp kampen med större aktörer, berättar Jacob.
Ny e-handelsplattform
I sortimentet i dag finns allt när det gäller stolar, datorer, gaming-konsoler, headset, möss och alla tänkbara tillbehör. En stor majoritet av kunderna finns i Sverige och övriga Norden. Men även gamers från övriga världen klickar sig in.
Fortsatt tillväxt internationellt var ett av skälen till att Askås fick förtroendet när MaxGaming valde att byta e-handelsplattform i början av 2020. I juni togs projektet i mål och den nya e-handeln lanserades med landspecifika sajter i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Utöver det finns en global com-sajt och en specifik sajt för Europa.
– Vi behövde en ny leverantör som hade kompetens och rätt funktioner för global handel och vi kände en trygghet i att Askås kunde leverera det vi behövde.
Marknadsledande site-speed
MaxGaming valde Askås Enterprise som paketering. Enterprise, som släpptes 1 mars, är den mest kraftfulla och funktionsrika versionen av Askås e-handelsplattform. En betydande del av Enterprise är Askås Product Engine som levererar marknadsledande site-speed, snabb filtrering och riktigt bra sökfunktionalitet.
Jacob Bay lyfter fram just den inbyggda sökfunktionaliteten som en avgörande framgångsfaktor.
– Det är otroligt viktigt för oss och våra kunder. Det ska gå snabbt och vara sökbart på en mängd olika parametrar. Vi känner att söken fungerar och levererar riktigt bra, säger han.
Prestanda och site-speed är som sagt en annan stor fördel med Askås Enterprise. Viktiga faktorer inte minst under intensiva försäljningsperioder.
– Vi ser vi fram emot Black Friday och framtida heta produktlanseringar. Vi tror och hoppas att vi kommer kunna ha dom absoluta topparna när det gäller försäljning och trafikmängd under full kontroll i framtiden, säger Jacob Bay.