Det svenska badräktsmärket Panos Emporios, som bland annat säljer via egen e-handel, har fått en ny majoritetsägare. I ett pressmeddelande skriver bolagets grundare Panos Papadopolous att han säljer större delen av sitt företag till den norska modedistributören Syversen AS.
- Jag har byggt upp Panos Emporio från att vara en ouppnåelig dröm till ett branschledande företag. Nu säljer jag en del av mitt livsverk för att säkra dess framtid och fortsatta expansion ut i världen, säger Panos Papadopoulos i ett pressmeddelande.
- Syversen har en offensiv expansionsplan och stora planer för varumärket. Det känns verkligen tryggt att lämna över företaget i så kompetenta händer. Samtidigt ser jag fram emot att frigöra tid för att kunna fortsätta att leda arbetet med vår prisvinnande design och överraska med nya innovationer för badmode, fortsätter han.
Vad förvärvet har kostat Syversen AS i kronor och ören delges inte, men enligt uppgift är köpet ett av bolagets största någonsin. Syversen har etablerat sig som en av Norges ledande distributörer inom bland annat underkläder och strumpbyxor.
Branschutmaningar inom logistik
Framåt planerar företaget att utöka Panos Emporios produktportfölj och att ta märket till nya marknader. Panos Papadopolous kommer att fortsätta arbeta med design och innovation för varumärkets räkning.
- Vi har haft våra ögon på Panos Emporio under en längre tid och gör nu en av våra största investeringar någonsin. Branschen står inför stora utmaningar, inte minst vad gäller logistik och distribution och vi är därför väldigt glada över att kunna satsa på Panos Emporio, som vi har stora planer för. Bland annat planerar vi att utvidga produktportföljen med fler produkter för män, säger Hans Erik Syversen, delägare i Syversen AS.
Panos Emporio grundades 1986 och nådde under 2017 upp i en omsättning på strax under 30 miljoner kronor.