Mia Ekblad ville bidra till ett mer hållbart samhälle och startade därför Carrinet med tillhörande e-handel, där man säljer återanvändbara påsar och nät. Under 2018 omsatte man 6,6 miljoner kronor, med ett resultat på 750 000 kronor, och förra året hade de siffrorna vuxit markant. Man sålde för hela 11 miljoner kronor och resultatet landade på 1,6 miljoner.
Jag har alltid intresserat mig för miljöfrågor och framför allt de som berör havet. Tanken om en återanvändningsbar påse hade funnits ända sedan barnen var små och idén väcktes från en leksakspåse i nät. När första förslaget om plastskatt kom 2015 kände jag att det var dags att förverkliga min idé. Förändringen mot att sluta med engångsplast hade fått en början, det var jag säker på och ville vara med och driva på. Min kamrat Håkan Tiderman och jag arbetade fram ett affärskoncept vi trodde på som innebär att vi ska tillverka produkter med hög kvalitet som med smart design främjar återanvändning, berättar Mia Ekblad, grundare och vd på Carrinet, för Ehandel.
Hållbarhetstrenden har varit stark de senaste åren. Allt fler oroar sig för planetens och vår egen framtid. Så att Carrinet blivit en succé kanske inte kommer som någon överraskning. Intresset från konsumenterna har varit stort.
Enormt får man säga, i alla fall för ett nystartat företag var det svårt att hänga med. Konsumenterna vill göra rätt. Nu blir det väldigt spännande att se om och hur målgrupper och beteende förändras då pandemin vridit om vår värld i ett kast.
Vad har pandemin haft för effekt på affären?
Vi missade mycket försäljning som kunde varit en ökning i våras då vi inte fick loss varor från våra leverantörer i Asien och inte kunde möta efterfrågan.
På grund av nedstängningar har vi sedan i juli haft ett jättetapp på vår utländska marknader som Storbritannien och Spanien och Sydamerika. I Australien har det varit verkligt tufft för vår distributör med först bränderna och sedan pandemin.
Ni omsatte 11 miljoner kronor under 2019, vad är målsättningen i år?
Planerna var stora i början på året med rejäl ökning men allt förändrades i februari och nu får vi se helt enkelt var vi landar.
En fråga som ofta varit uppe på tapeten i samband med att skatten på plastpåsar till slut infördes är hur många gånger en påse i olika material egentligen måste användas för att vara "hållbar". Så vad gäller egentligen för Carrinets produkter, till exempel nätpåsen Veggio, när vi räknar in såväl produktion som logistik?
Det finns ingen klassificering för hållbarhet på det sättet, utan det är vårt eget samvete och kunskap som får avgöra. Plastpåseskatten gäller inte påsar som ska kunna användas för flergångsbruk och där har man väl en tanke om att det är ganska många gånger den ska kunna användas för att klassas som flergångspåse. Det finns rättsfall där man tvistar med regeringen om hur många gånger flergångsbruk är. En Veggio håller för hundratals inhandlingar. Jag har fortfarande påsar från när vi startade för över tre år sedan, säger Mia Ekblad.
Den här frågan är väldigt stor och det finns så många material att jämföra med men den generella regeln gäller att allt vi köper ska kunna användas många gånger för att inte förbruka jordens resurser i den otroliga takt vi håller på med nu. Men för att göra räkneexmplet enkelt: Säg att en vanlig plastpåse till frukt väger cirka 2 till 4 gram. En Veggio i mellanstorlek väger 8 gram. Alltså behöver du använda en Veggio cirka fyra gånger, eller säg fem för att vara snäll, och räkna in lite extra transportvolym med mera för att den ska vara mer hållbar än en engångspåse.
En annan av förklaringarna bakom Carrinets framgångar är att man inte bara säljer via sin e-handel. Deras nätpåsar går även att hitta i flera butiker hos de stora dagligvarukedjorna i Sverige. Tanken var även att man skulle göra entré USA, men det projektet har man fått pausa i och med det rådande läget i världen. Men trots det låter man sig inte nedslås. Faktum är att det trots allt väntar massor av spännande nyheter runt hörnet.
Vi har en ny produkt som vi lanserar just nu, Carrinet Shop Set med både nätpåsar till frukt och grönt och återanvändningsbara bärkassar i ett smart litet set som du alltid kan ha med dig. Sverige rullar på, men det är klurigt med vilka länder som känner sig redo att dra igång och vi får ta det som det kommer. Vi startade ett bolag i USA precis innan pandemin men det ligger helt stilla nu. Vi har en väldigt ärofylld kund i USA som ligger och väntar, med redan köpta produkter, på att pandemin ska lägga sig. Tur att vi inte arbetar med färskvaror, säger Mia Ekblad.
Sedan har vi superspännande saker på gång i form av nya material. Tanken var att vi skulle lansera här under hösten 2020 men pandemin har gjort att vi fått skjuta det lite framåt. Vi jobbar på och har lite fått kapitulera inför faktum och ta det i den takt det kommer. Det finns en stor utmaning i att lansera nya produkter globalt när man inte kan resa eller visa upp sig på mässor. Vi lägger därför stor kraft på att bli bättre digitalt för både slutkonsument och återförsäljare nu.