För två månader sedan kom det tyska matkasseföretaget Hellofresh preliminära siffror för 2019, företagets första år på den svenska marknaden.
Enligt bolaget kommer den totala omsättningen att landa någonstans mellan 965 miljoner euro och 975 miljoner. Samtidigt som man kommer att leverera en resultatökning om minst 700 procent.
LÄS ÄVEN: Hellofresh slog alla förväntningar – här är siffrorna
Exakta siffror för hur det går för Hellofresh i Sverige separat har dock inte släppts än men Kristian Hald, vd för Hellofresh i Norden, säger att bolagets lönsamhet påverkas av Hellofresh satsningar på den nya marknaden. Det rapporterar Di Digital.
Jag kan inte kommentera om vi redan är lönsamma i Sverige. Men vi investerar så klart fortfarande mycket i den svenska marknaden för att växa, vilket påverkar resultatet, säger han till sajten.
Sverige är en av de marknader där matkassar har funnits allra längst. Därför hade vi en lite annorlunda plan när vi lanserade här än i andra länder. I stället för att behöva utbilda kunderna vad själva konceptet består av, lyfte vi fram andra konkurrensfördelar som våra snabba leveranser och konkurrenskraftiga priser.
Efter ett år i Sverige har bolaget 150 anställda i skånska Bjuv där matkassarna administreras, packas och sedan skickas ut till kunderna. Det nordiska huvudkontoret ligger i Köpenhamn där 30 personer arbetar.
Vi är väldigt nöjda med vårt första år i Sverige. Vi har överträffat våra mål och fått ett bra mottagande, säger Kristian Hald.
Vår plan är att expandera lagret och fortsätta anställa till bägge delar av verksamheten. Målet är att bli ledande och dominera marknaden om en inte alltför avlägsen framtid. Jag kan inte säga exakt var vi befinner oss nu, men jag kan konstatera att vi är på god väg att nå vårt mål.
Årets första halvår har enligt Kristian Hald, gått överförväntan. Företaget ska ha omsatt drygt 17 miljarder kronor och gjort en vinst på runt 2 miljarder. Sedan årsskiftet har företaget dessutom rusat på börsen och lyft med 110 procent. Bolaget värderas nu till hela 68 miljarder kronor.
Vi var inne i en väldigt bra trend redan före coronapandemin. Men den senaste tiden har både varit utmanande och oerhört inspirerande för vår organisation, Kristian Hald.
Efterfrågan har skjutit i höjden och vi har till exempel fått arbeta hårt med att säkerställa försörjningen från alla våra leverantörer. Det har vi lyckats med.