Psykologen Barry Schwartz kallar detta valfrihetens paradox – ju fler alternativ man har som köpare, desto svårare är det att bestämma sig för en sak. Med varje beslut kommer ångesten över att gå miste om något – köparens FOMO.
Det är en känsla som du kanske känner till om du någonsin letat efter en ny lösning för betalningshantering. Det finns så många erbjudanden på marknaden att det är ett heltidsjobb att gå igenom dem allihop. För att inte tala om de oändliga mängderna av betalningsjargong – alla komplexa termer och otydliga förkortningar med tre bokstäver som man verkar behöva en doktorsexamen i ekonomi för att kunna förstå.
Rätt lösning för betalningshantering kan öppna dörren till en smidigare kundupplevelse, mer försäljning och särskilda datainsikter som hjälper dig att förbättra ditt företag. Men att hitta den som fungerar för dig kan vara utmanande, särskilt när det finns så många leverantörer som vill samarbeta med ditt företag.
För att hjälpa till att begränsa utbudet, kommer här en checklista över saker du bör tänka på när du letar efter en betalningsleverantör:
1. Förstå dina behov
Det låter kanske självklart, men det är otroligt viktigt. Vilka utmaningar försöker du lösa? Fundera över detta och ta reda på vad du behöver från en lösning för betalningshantering. Till exempel vill du kanske förbättra optimeringsgraden, eller så är du kanske ute efter att expandera till nya marknader och behöver stöd för ytterligare betalningsmetoder och valutor.
Att ha stenkoll på dina prioriteringar kommer att hjälpa dig att utesluta alla tjänster som inte är relevanta.
Detta kommer inte bara att hjälpa dig att effektivisera affärsverksamheten, utan också göra det möjligt för dig att tillhandahålla en bättre service till din målgrupp.
2. Prata med leverantörer som vill förstå din verksamhet
Bra betalningsleverantörer är även bra lyssnare. De vill höra dig berätta om ditt företag – dina unika utmaningar, dina mål, din kundbas, din affärsmodell, din tillväxtstrategi – så att de kan skräddarsy en betalningslösning som verkligen passar dig.
Om du är den som pratar mest i början av ett försäljningssamtal så är det ett gott tecken.
I slutändan är en betalningsexpert inte till någon nytta om de anser att ditt unika företag kan använda samma lösning som alla andra företag. En betalningsexpert som tar hänsyn till dina individuella KPI:er, din målmarknad, affärsstruktur, och skapar en skräddarsydd lösning i enlighet med dessa kan däremot ge mycket extra värde till din befintliga modell.
3. Hitta någon som ger ytterligare stöd
Se till att det finns utrymme för proaktiv, kontinuerlig support och råd från din leverantör. Det kan vara vägledning gällande bedrägeri, lagar och regler. Det kan vara hjälp med att identifiera valutakursfall och hitta sätt att optimera dem i rätt riktning. Särskilt i en tid då det gamla vanliga sättet att göra affärer störs, kommer denna typ av stöd att göra en otrolig skillnad.
Betalningar är mångfacetterade och efterfrågan från konsumenter/industrier varierar alltid, oavsett om det är från säsong till säsong eller som en reaktion på en global ekonomisk förändring, vilket är fallet just nu.
Tillgängligt stöd för att tillgodose förändringar som ovanstående är avgörande för att kunna fortsätta leverera en hög servicenivå till kunderna samt för att upprätthålla den interna verksamheten.
4. Var försiktig med erbjudanden som är för bra för att vara sanna
Till en början kan en offert från en betalningsleverantör se mycket attraktiv ut. Med det som ibland verkar vara det bästa erbjudandet kan innehålla dolda avgifter. Eller så finns det kanske kryphål som gör att alla dina behov inte täcks inom ramen för prissättningen. Naturligtvis är det viktigt att en lösning har ett konkurrenskraftigt pris, men kom ihåg att billigast inte alltid betyder bäst!
5. Akta dig för jargong
Betalningsbranschen är full av jargong och det är inte ditt jobb att kunna den flytande! Om det finns något du inte förstår eller behöver få förtydligat om en lösning för betalningshantering, tar en bra leverantör sig tid att hjälpa dig att förstå den fullt ut.
Var på din vakt när det kommer till alla som slänger sig med för mycket jargong utan att förklara vad orden egentligen betyder. Ett erfaret proffs kan vägleda dig genom komplexa förklaringar och kommer framförallt att vilja göra detta.
Ju mer de hjälper dig att förstå, desto bättre kan ni samarbeta – det är ju ett partnerskap trots allt.
Hur Credorax kan hjälpa till
Från den sekund du kommer i kontakt med oss på Credorax matchar vi dig med vår nordiska chef för affärsutveckling, kontoansvarig, samt en lösningsarkitekt. Var och en av dessa personer är dedikerade till att arbeta med just dig, att förstå dina behov och att utforma den tekniska lösningen efter dina behov.
Under alla steg i processen, från inledande konversationer till onboarding. Åratal in i en relation fortsätter Credorax team att stödja dig med rådgivning, affärsinformation och insikter, och vårt dedikerade team för godkännandeoptimering övervakar dina transaktioner proaktivt för att identifiera förbättringsmöjligheter.
Om du vill veta mer om hur Credorax kan hjälpa dig att optimera din betalningshantering, kontakta oss på grow@credorax.com.
Av Lauren Joseph VP för affärsverksamhet, Credorax