ANNONS

E-handlarens Facebook-reklam kritiseras: "FullstÃĪndigt obegripligt"

"Ankputande lÃĪppar och stora silikonbrÃķst".

ANNONS

E-handelsfÃķretaget Skivtryck.se, som drivs av AttentionMedia Europe AB, erbjuder mÃķjligheten att designa sina egna album och producera skivor. I fjol sjÃķnk omsÃĪttningen med nÃĪra 13 procent och landade pÃĨ 5,5 miljoner kronor. Under rÃĪkenskapsÃĨret fÃķrsÃĪmrades ÃĪven fÃķrlusten ytterligare. RÃķrelseresultatet (EBIT) sjÃķnk med hela 175 procent och summerades till minus 821 000 kronor.

LÄS ÄVEN: MarknadsfÃķrde person som inte fanns – klassas som vilseledande

Nyligen publicerade fÃķretaget en reklamfilm pÃĨ sin Facebook-sida som minst sagt fick mycket uppmÃĪrksamhet. I videon ser man en silverfÃĪrgad naken kvinnokropp med en vinylskiva framfÃķr ansiktet. Kvinnan i filmen dansar och har bÃĨda hÃĪnderna i luften.

I skrivande stund har reklamen fÃĨtt Ãķver 350 blandade reaktioner pÃĨ Facebook.

Fyfan vilken cool filmsnutt!!! skriver bland annat en person.

AlltsÃĨ jag gillar ju naket men tycker att det ÃĪr onÃķdigt och fÃķrlegat att anvÃĪnda sig av det i reklamsyfte, speciellt i detta sammanhang. Men visst, de flesta skivsamlare ÃĪr mÃĪn ... som fÃķrutom skivor till stor del fÃķrmodligen gillar unga kvinnors brÃķst ocksÃĨ. RÃĪtt men fel, skriver en annan person.

FÃķretaget svarade de mindre imponerade tittarna fÃķljande:

Vi har fÃķrsÃķkt att ÃĨterspegla musikbranchen och den retrovÃĨg som nu gÃĪller, kvinnans kropp ÃĪr mÃĨlad och androgyn. Naturlig utan operationer, BrÃķsten syns hÃķgt begrÃĪnsat bakom text, med dolda detaljer. VÃĨrt marknadsfÃķringsteam bestÃĨr till 90 procent av kvinnor. Detta ÃĪr deras val. HÃĪlften av vÃĨra kunder ÃĪr kvinnor.

I granskning har vi bedÃķmt den som godkÃĪnd, nyhetsflÃķdet i Ãķvrigt kryllar av kvinnofÃķrnedrande inslag, detta ÃĪr inte ett av dem. Men man fÃĨr sjÃĪlvklart tycka vad man vill.

Men den ursÃĪkten rÃĪckte inte, tyckte minst en person som anmÃĪlde fÃķretaget till Reklamombudsmannen.

Reklamen ÃĪr kÃķnsdiskriminerande. Kvinnan framstÃĪlls som ett objekt. I synnerhet nÃĪr fÃķretaget sÃĪljer skivor och kvinnan har en skiva som tÃĪcker ansiktet medan hon dansar med nakna brÃķst, skriver anmÃĪlaren.

NÃĪr RO vÃĪnder sig till Skivtryck.se fÃķrklarar fÃķretaget att man inte fÃķrstÃĨr hur reklamen kan uppfattas som stÃķtande.

FÃķrst och frÃĪmst vill vi poÃĪngtera att reklamfilmen ÃĪr godkÃĪnd av Facebook. Reklamfilmen har framstÃĪllts av tre tjejer. Hur den kan ses som diskriminerande ÃĪr fÃķr oss fullstÃĪndigt obegripligt.

Tanken var att med discokÃĪnsla, glitter och glamour (med en cool attityd) anspela pÃĨ vinyltrenden och pÃĨ ett modernt sÃĪtt lyfta fram det gamla goda 90-talet med en androgyn, metallicmÃĨlad kvinnokropp. Att skivan ÃĪr framfÃķr hennes ansikte ÃĪr just fÃķr att vi sÃĪljer ÃĪr vinylproduktioner och cd/dvd-produktioner. Effekten ÃĪr enligt oss och mÃĨnga andra en cool, nyanserad attityd. Inte diskriminerande.

Vidare fÃķrklarar fÃķretaget att brÃķstvÃĨrtorna ÃĪr ÃķvertÃĪckta och att en reklamtext som visas ganska tidigt in i videon tÃĪcker Ãķver brÃķsten ytterligare genom nÃĪstan hela filmen.

Det ÃĪr endast ett par fÃĨ, mycket snabba sekvenser, dÃĪr man ser sjÃĪlva brÃķsten, som ÃĪr mÃĨlade och brÃķstvÃĨrtorna utsuddade. I dagens samhÃĪlle med ankputande lÃĪppar och stora silikonbrÃķst sÃĨ ser vi inte hur den hÃĪr reklamfilmen ÃĪr diskriminerande.

Det ÃĪr en ”feel good”-reklam med discokÃĪnsla och coola vibbar. Mer musik till folket.

Reklamombudsmannen sammanfattar att fÃķretaget anvÃĪnder sig av en naken kvinnokropp som dessutom ÃĪr i fokus och vilket i sin tur saknar koppling till Skivtryck.se:s produkter.

RO finner att kvinnan framstÃĪlls som ett sexobjekt. FramstÃĪllningen av kvinnan som sexobjekt saknar koppling till den marknadsfÃķrda produkten vinyl- och cd/dvd-produktion, vilket ÃĪr nedvÃĪrderande fÃķr kvinnor i allmÃĪnhet. Reklamen ÃĪr dÃĪrfÃķr kÃķnsdiskriminerande och strider dÃĪrmed mot artikel 2 fÃķrsta stycket i ICC:s regler.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se