Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm
dagens moderator Alexander van Riesen inledde årets B2B Online

Starkt startfält till årets stora premiär.

Den som läser Ehandel.se och följer oss i våra sociala kanaler har förmodligen inte missat att vi i år - för första gången - arrangerar ett event vid namn B2B Online. Eventet drevs tidigare av e-handelsleverantören Avensia, men nu har vi alltså slagit våra påsar ihop. I går var det, efter mycket väntan och längtan, dags för den stora premiären.

Under en heldag samlades en rad B2B-engagerade och -intresserade personer på Operaterassen i Stockholm, för att diskutera allt som händer inom B2B-försäljning på nätet.

Och vilken dag det blev! Inför en förväntansfull publik inledde dagens moderator, Alexander van Riesen från Avensia, med att ge en bild av hur långt onlineförsäljningen företag emellan har kommit på nätet. Han tog också upp att B2B omsätter betydligt högre summor än B2C, om man vänder blicken mot den globala e-handeln. Innan Alexander van Riesen bjöd upp dagens första keynote-talare på scenen, gav han alla B2B-visionärer på plats ett enkelt men värdefullt tips: Våga testa nya saker!

Klokt att anpassa sig till röst-trenden

Kan man verkligen forska om framtiden? Den frågan inledde trendanalytikern och författaren Henrik Larsson-Broman från ProSales med, när han tog klivet upp på scenen. Svaret på frågan är möjligen nej, men däremot kan man analysera vad som sker just nu för att exempelvis hjälpa företag att få koll på hur de gör klokt i att agera framöver.


Henrik Larsson-Broman på scenen

Larsson-Broman lyfte fram tre trender som extra viktiga att ha koll på; personalisering, digitala assistenter och tribalisering (det vill säga viljan att tillhöra en grupp med intressen som liknar dina egna). Enligt Henrik Larsson-Broman görs 20 procent av alla googlingar med hjälp av rösten redan i dag, och den siffran ser ut att öka starkt framöver.

- Vad innebär det för era hemsidor? frågade han publiken.

Efter Larsson-Broman följde Inger Hansson, som är coach inom personlig utveckling.


Alexander van Riesen och Inger Hansson

Hon fick publiken att dra på smilbanden genom att komma med tips på hur vi alla kan förbättra våra relationer med människor i vår närhet. Genom att förstå hur man bäst samverkar med andra personer kan man förhoppningsvis ro hem den där affären, eller få den där värdefulla kontakten.

Före lunch intog Jonas Ogvall från Collector bank scenen för att redogöra för nya B2B-insikter från rapporten Collector Convert 2019. Bland nyheterna finns att e-handeln mellan företag ökar - om än i ganska långsam takt - och att mycket av B2B-försäljningen faktiskt sker från företag som brukar kategoriseras som B2C.

Varning för jobbig inloggning

Det sistnämnda är något som e-handelsprofilen Peter Borgman återkom till i sin presentation under eftermiddagen. Han tryckte på vikten av att veta (och berätta om) det primära skälet till att företag ska handla i just din e-handel, och varnade för att göra det alltför svårt för företag att handla, till exempel genom att kräva komplicerade inloggningsprocesser.

- Tvinga inte dina kunder till ett lösenord som är 14 bokstäver och siffror långt. De har nämligen andra alternativ, poängterade han.

Men årets B2B Online bjöd inte bara på föreläsningar och förhoppningsvis nya idéer och insikter. På programmet fanns även en lansering av ett helt nytt e-handelsprojekt. Det handlar om Ehandel Academy, som vi på Ehandel.se står bakom.

Johan Svensson lanserade Ehandel Academy

Planen är att erbjuda en rad kurser på olika teman som har med e-handel att göra, till personer som helt enkelt vill höja sin kompetens inom digital försäljning. Den första kursen startar i Stockholm nu i vår, vilket Ehandel.se:s vd Johan Svensson och vår nya “rektor” Sophia Båge berättade om på scenen.

LÄS ÄVEN: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Dagen avrundades i logistikens tecken med föreläsningar av Jan Jakobsson från PostNord och Susanne Hjorthagen från Nowaste Logistics, som berättade om trender och behov inom området leveranser. Jan Jakobsson medgav att PostNords e-handelssatsningar hittills har fokuserats mycket kring B2C, men lovade att mer B2B-inriktade nyheter är på gång framöver.

B2C intar B2B-scenen

Innan Alexander van Riesen kom tillbaka för att bjuda på några take-aways från dagen, fick även undertecknad göra ett inspel på scenen.

Det bjöds på redaktionella B2B-spaningar

Min presentation handlade om B2B-trender inom e-handeln från en redaktionell synvinkel. Bland annat valde jag att lyfta några av de traditionella B2C-företag som numera gör stora framsteg på B2B-området.

Missade du den fullspäckade dagen på Operaterassen? Misströsta inte. B2B Online är nämligen tillbaka redan nästa år - och då inte bara i Stockholm, utan även i Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. Hoppas att vi ses!

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se