Företaget Lush startades 1995 i England. I över 20 år har företaget sålt handgjord vegansk kosmetika över hela världen. Under de sista fem åren har bolaget mer än fördubblat sin omsättning i Sverige, men det senaste räkenskapsåret resulterade i sjunkade omsättning och resultat, det rapporterar Market.
LÄS ÄVEN: Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier
Omsättningen sjönk med nästan 5 procent och landade på 70,6 miljoner kronor, och rörelseresultatet föll från 3,4 miljoner kronor till 0,4 miljoner kronor. Företagets e-handel var inte heller något att skryta om.
2017/18 var ett tuffare år för oss då vi under många år haft en väldigt positiv utveckling. Jämförbara butiker ökade bara med 0,55 procent och försäljningsutvecklingen för e-handeln saktade ner betydande från tidigare år, men har återhämtat sig starkt igen under de åtta månaderna under det nya finansiella året, säger John Ramberg, financial controller på Lush i Sverige, till sajten och fortsätter:
I jämförbara butiker har det varit främst vikande besökssiffror som spökat och den trenden har tyvärr hållit i sig.
Lush har dock hopp om att det bara var en tillfällig dipp, och slutar inte att satsa på bolaget. Det svenska huvudkontoret anställde också fler medarbetare för att förbereda kedjan för att växa.