Secondhand-marknadsplatsen Sellpy har växt snabbt sedan lanseringen 2014. Så sent som i oktober gick modejätten H&M in och tog över företaget, och nu senast expanderade Sellpy till Tyskland.
LÄS ÄVEN: Nu smäller det: Sellpy tar klivet utomlands
Nu har företaget genomfört en nylansering av varumärket. En helt ny logotyp har tagits fram, nya typsnitt har introducerats och färger har justerats. Den gamla loggan har utvecklas från endast Sellpy till "To better use".
Konceptet sammanfattas i orden ”To better use”. Det syftar, dels på det bokstavliga, att låta begagnade kläder och saker kommer till vidare användning, och dels på en större förflyttning från slit-och-släng till cirkulär konsumtion. Och då klädindustrin står för mer utsläpp än alla flyg tillsammans, har klimatet allt att vinna på att second hand blir ett mer centralt alternativ för en bredare massa, säger Philip Arvidson, Creative Director på Sellpy, i ett pressmeddelande.
Den nya visuella identiteten pryder från och med idag e-handelsplattformen som också ska ha designats om och moderniserats.
Nu känns varumärket lika framtidssäkrat som vår vision, och med ”To better use” kan vi lyfta den och Sellpy till nästa nivå, säger Gustav Wessman, CMO på Sellpy.
Varför behövs en varumärkesuppdatering? Det känns som att Sellpy redan står för allt det som den nya profilen representerar.
Det nya varumärket förändrar inte något av det som Sellpy står för. Våra grundvärden kommer inifrån och handlar om att tillgängliggöra cirkulär konsumtion. Däremot känner vi att vårt gamla varumärke inte längre förmedlar det tillräckligt bra, säger Gustav Wessman till Ehandel
Med det nya varumärket vill vi visa att mode och miljömedvetenhet är två områden som visst är förenliga. Vi hoppas på att ge associationer till hållbarhet och framtidstro på ett lekfullt sätt.