Den första september slog det nya e-handelsföretaget Poppy Poppy upp sina digitala portar. Bolaget, som säljer egendesignade krukor, startades av grundartrion Adam Hjort, Adam Strandberg och Daniel Engström.
Tillsammans har de flera års erfarenhet från allt ifrån sälj, produkt, varumärke till grafisk formgivning, webbutveckling, e-handel och PPC-marknadsföring.
Vi har en bra kombination av bakgrunder, där både kunskap, kreativitet och risktagande är bra balanserat. Att vi alla tre är norrlänningar bidrar nog också till att beslut fattas lite snabbare, säger vd:n Adam Hjort till Ehandel med en skämtsam ton.
Idén föddes över en lunch där vi pratade om att starta bolag tillsammans. Först pratade vi om att sälja konstväxter då vi såg att de flesta på marknaden inte riktigt höll måttet. Vi började prata om att bundla dem med krukor, tills vi till slut utbrast "men ska vi inte bara göra krukor istället". Vi upplevde att det inte riktigt fanns något företag som gjorde det vi vill göra; lekfulla, färgglada och snygga krukor som inte kostar skjortan.
Att gå från idé till lansering tog trion hela två år. Men det var det värt. Idag har de en leverantör som kan tillfredsställa bolagets miljö- och kvalitetskrav, även om produkterna tillverkas så långt bort som i Kina.
Tilläggas bör att hela vår produktion är klimatkompenserad, säger Adam Hjort.
Men logistiken och produktionen från Kina kommer förmodligen att vara vår största utmaning då vi inte vill använda oss av flygfrakt av klimatmässiga skäl.
Var kommer namnet ifrån?
Poppy kommer från engelskans vallmo men kan samtidigt betyda poppigt, något som vi ser återkommer i våra designs. Jag personligen har alltid varit ett fan av dubbelnamn och vi alla tyckte det klingade bra, samtidigt som det inte blev för mycket fokus på krukor.
Hittills har responsen varit positiv, berättar Adam Hjort. Inför lanseringen gick han ut med nyheten, om att han ska sälja krukor, i sin egen Twitterkanal. Det väckte runt 118 likes och en massa heja-kommentarer.
Vi hoppas att vi har hittat en affärsmodell och koncept som flyger, men vi har varit försiktiga med att sätta prognoser än så länge, säger Adam Hjort och fortsätter:
En dröm vi skämtat om är att vi vill anställa någon med titeln pothead som är ansvarig för krukorna. Planen är att jobba med inredningsprodukter generellt, krukor är bara början.
Hur ser ni på konkurrensen i branschen?
Vår främsta konkurrens är förmodligen de långa ledtiderna. Det finns otroligt många duktiga keramiker som gör fantastiska krukor, men de kostar samtidigt skjortan. Vi har försökt hitta ett segment där det inte finns så många spelare i dagsläget.
Initialt kommer vi fokusera på att sälja våra produkter online, det är där vi alla tre har både erfarenhet och våra styrkor, men vi kikar även på att jobba med utvalda återförsäljare. Viktigt för oss är att hitta återförsäljare som har samma kvalitetskrav på sina designs som vi har.
Från start är det bara trion som driver företagets alla delar, men tanken är att sakta men säkert "expandera utifrån försäljning".
Har ni satt upp något mål för 2020?
Att vi får bekräftelse på det koncept som vi har jobbat med i två år. Vi hoppas även kunna öka omsättningen till 200 000 kronor i månaden innan årets slut, samt att hitta vårt första riktiga kontor, avslutar Adam Hjort.