Cervera meddelar stolt nya försäljningsrekord både i juli och augusti, där företagets e-handel är dragloket. Bara e-handelsverksamheten tredubblade omsättningen under perioden, och under juli månad, som hade den största ökningen, steg den totala försäljningen med hela 40 procent.
LÄS ÄVEN: Cerveras e-handel tripplar säljet: ”Vi transformerar bolaget”
Vi såg visserligen en tydlig väder- och hemestereffekt i försäljningen i juli, framförallt i butiksledet, men det roliga är beviset på att vi har lyckats stärka vårt kunderbjudande både sortiments-, pris- och marknadsföringsmässigt i båda kanalerna, säger Peter Rimbäck, vd på Cervera, i ett pressmeddelande.
Vi är såklart väldigt nöjda med vår höga tillväxtnivå, samtidigt är vi ytterst ödmjuka i vårt firande av resultaten. Både på grund av samhällsperspektivet av pandemin, men också att många aktörer och personal inom handeln har drabbats hårt på ett olyckligt sätt. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare som har gjort ett fantastiskt bra jobb under denna på många sätt utmanande tid. De har verkligen kavlat upp ärmarna och mött den nya verkligheten på ett beundransvärt sätt. Många butiker har haft det tufft med kraftiga trafiktapp, men som helhet har vi klarat oss riktigt bra.
Istället för att fira framgången ställer Cervera in siktet på nya mål. Bolaget avslöjar att man bland annat kommer att genomföra nya omfattande satsningar online.
Vi håller på att göra ett större omtag av vår strategi till att bli en betydligt mer modern och datadriven spelare och det syns redan i resultaten. Vi tror inte att det räcker att vara den bästa omnikanalsaktören sett som en helhet. Vår ambition är att dessutom vara kundernas förstahandsval i varje enskild kanal, avslutar Peter Rimbäck.
Under verksamhetsåret som tog slut 31 augusti 2019, omsatte Cervera strax under 880 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på minus 24,6 miljoner.