I fjol tillsatte modejätten H&M en professor i robotik och artificiell intelligens i bolagets styrelse. Företaget har sedan även tidigare en AI-chef och ett team som arbetar med att utveckla shoppingupplevelsen i företagets omnikanal.
LÄS ÄVEN: H&M:s AI-chef: ”Diskussionen har ändrats”
Några nyheter hos H&M som är kopplade till teknik och innovation har handlat om bland annat deras app som suddar ut gränsen mellan mellan virtuell och fysisk shopping, samt om en annan app som med hjälp av AI tar fram rätt klädstorlek till användaren och kan visa hur andra storlekar ser ut på kunden.
Nu fortsätter bolaget att satsa på sitt digitaliseringsarbete och tillsätter en ny Chief Technology Officer, när Joel Ankarberg kliver av för att istället bli chef för Group Strategy & Transformation.
Den som tar på sig CTO-uppdraget är Alan Boehme som tidigare har varit chef för teknologisk innovation hos bland annat Procter & Gamble och The Coca-Cola Company. Han sitter även i styrelsen hos ett flertal bolag som Cloud Security Alliance, Nutanix och Netskope. Han uppges ha en "gedigen historia av ledande globala omvandlingar och drivande innovationsarbete".
Modebranschen står inför stora förändringar, nya möjligheter och shoppingupplevelser tack vare teknologins ständigt ökande framsteg. Jag är stolt över att bli en del av H&M Groups digitala transformation, säger Alan Boehme i ett pressmeddelande.
Nu är tanken att Alan Boehme ska tillsammans med Daniel Claesson, Chief Product Officer, leda den nya organisationen; Business Tech.
Alans långa erfarenhet från tidigare teknologidrivna omvandlingar hos globala konsumentorienterade företag kommer att bidra till hela H&M-gruppen när vi fortsätter att digitalisera och omvandla vår verksamhet. Vi ser fram emot ett starkt tillskott till H&M Group och vår nya funktion Business Tech, säger Helena Helmersson, vd för H&M Group.