Efter diskussionerna om hastighet, valfrihet och pris kom till slut rampljuset att landa på hållbarhet i frågan om hur en bra e-handelsfrakt ska gå till. Flera nya initiativ presenterades för hur man kunde göra frakten mer miljövänlig. Ett sätt var det som Kicks presenterade, som i korthet gick ut på att flytta om fraktalternativen i checkouten. Genom att sätta det mest miljövänliga alternativet som förifyllt fick man fler kunder att välja det.
LÄS ÄVEN: Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans
Satsningen kan verka enkel men beskrevs som en stor framgång när det begav sig. De kunder som inte gjorde sig besväret att byta fraktalternativ fick sina försändelser skickade med tåg i så stor utsträckning som det var möjligt.
Det är i särklass det främsta valet hos våra kunder idag. Från det att vi flyttade om fraktalternativen i kassan och satte det miljövänliga alternativet som förvalt har det gått från att utgöra det minsta flödet till det största, berättade företaget i september 2018.
"Har en dialog med alla transportörer"
Frågan är dock hur hållbar satsningen var i längden. Snart två år senare kan vi nämligen konstatera att den som nu besöker Kicks e-handelscheckout inte längre möts av ett förifyllt fraktalternativ som lyfter fram vilka fördelar det har för miljön. Faktum är att något alternativ som lyfter fram miljö eller hållbarhet inte ens finns tillgängligt i kassan, åtminstone inte när vi besöker den. Istället är det expressfrakt som lyfts fram på sajten och det förifyllda fraktalternativet är leverans med Instabox dagen efter.
Vi tog kontakt med Kicks för att fråga varför de har tänkt om och fick då följande svar.
Att undvika negativ miljöpåverkan är något vi jobbar aktivt med i alla delar av vår organisation. När det kommer till våra transportörer och valet av samarbetspartners är det viktigt för Kicks att de har ett starkt hållbarhetstänk kring sina leveranser. De fraktbolag vi samarbetar med arbetar målmedvetet med att ta ansvar för sina kunders klimatpåverkan. Gemensamt för bolagen är bland annat att de hela tiden arbetar med att optimera sin trafikplanering och samlastar olika sändningar för att få effektiva rutter. Parallellt har vi också en dialog med alla våra transportörer kring olika gemensamma satsningar för att nå våra hållbarhetsmål, skriver Maria Kempe, PR- och informationschef på Kicks i ett mejl till redaktionen.
Enligt Kicks har valet att lyfta upp Instabox att göra med att många kunder efterfrågar frakt med just det företaget.
Att vi för tillfället har valt att ha Instabox som förvalt alternativ beror på att vi vill synliggöra detta nya fraktsätt som vi vet att många av våra kunder också efterfrågar. Tillsammans med Instabox tittar vi även just nu på om det finns möjlighet att gå över helt till fossilfritt. Vi utvärderar löpande våra olika fraktalternativ för att hitta en lösning som både möter kundens behov och ger en så liten miljöpåverkan som möjligt, skriver Maria Kempe.