Nu har posteraktören Newbie Print avslutat sitt första verksamhetsår och det har man gjort med stor succé. I oktober 2019 ökade försäljningen med 50 procent och den totala helårsomsättningen landade på runt 250 000 kronor samtidigt som man gick med vinst.
LÄS ÄVEN: Nyfödd e-handlare talar ut om boomen inom babytavlor
2019 var ett fantastiskt första år och lärdomarna har varit enorma. E-handeln lanserades i mitten på april och då sålde vi endast inom Sverige, men redan fem månader senare expanderade vi globalt. Trots att vi efter den globala expansionen inte hann marknadsföra varumärket någonstans utanför Sverige, ökade försäljningen med 50 procent i samband med julruschen, berättar Veronica Lindblom, medgrundare av Newbie Print, för Ehandel.
Och i år är vårt mål inställt på att förvalta det vi byggt upp och att fortsätta växa.
Hur har 2020 börjat för er? Har pandemin påverkat verksamheten?
Året började med otroligt fin respons efter alla storhelger. Leverans till Australien och Nya Zeeland stängdes ner under en period på grund av pandemin, vilket var tråkigt då Australien är ett av våra toppländer. Men utöver det och några borttappade leveranser så har vi hittills klarat oss bra, svarar Veronica Lindblom.
När det kommer till utmaningar så brottas ofta nystartade företag med att synas och höras i dagens digitala brus, men för Newbie Print är det tvärt om. De tog snabbt en plats på marknaden och kunder från hela världen slutade inte att knacka på deras dörr.
För ett år sedan var utmaningen att få fotfäste i Sverige, nu är utmaningen istället global. När vi startade företaget siktade vi på att expandera till Norden lite längre fram i tiden och en global expansion hade vi inte ens börjat tänka på. Men vi fick så mycket förfrågningar från kunder i olika länder i flera månaders tid att vi till slut kände att vi måste tidigarelägga detta. Nu har vi alltså hela världen som spelplan, men marknadsföringen är vår största utmaning, säger Veronica Lindblom.
Ingen av oss, mig och min man, har jobbat med e-handel tidigare på något sätt. Allt vi kan har vi lärt oss själva. Marknadsföringen är en sådan sak som vi behöver bli ännu vassare på och kommer därför att internutbilda oss i höst. Just nu testar vi oss fram med allt från Google Ads och annonsering till sociala medier. Vi har även jobbat med influencer marketing en hel del i fjol men i år har det blivit lite mindre av det.
LÄS ÄVEN: Fick tvångsexpandera globalt: ”Nödvändigt tidigare än beräknat”
Instagram är den viktigaste kanalen marknadsföringsmässigt och den som grundarduon lägger mest krut på. Under året har kanalen vuxit från runt 1000 följare innan den globala expansionen till dagens nära 15 000 följare. Och just följare spelar en stor roll för företaget. Newbie Print vill hålla en så nära kontakt med sina kunder som möjligt och använder Instagram till det.
För grundarparet Nick och Veronica har forskning om barn alltid varit en hjärtefråga. Därför ska bolaget årligen donera 10 procent av sin vinst till en organisation som kunderna väljer ut. I år genomfördes omröstningen på Newbie Prints Instagramkanal.
Rösterna föll övervägande på prematur och neonatal forskning. Det är första gången vi gör det här då det är vårt första verksamma år, men tanken är att potten ska växa för varje år, säger Veronica och fortsätter:
Vi har fått mycket positiva hejarop på många håll och kommentarer om att fler företag borde göra det, vilket vi håller med om. Det är en drivande hjärtefråga för oss, att kunna hjälpa, och det är ett mervärde för kunderna att kunna påverka något större.
Hur kommer det sig att just den sortens forskning är en så viktig fråga för er?
Vårt företag startades ur kärleken till våra barn, vi vill vara nära dem och kunna styra hur och när vi jobbar så att vi kan ge dem mycket tid och uppmärksamhet. När vi fick vårt första barn donerade jag bröstmjölk, det var viktigt för mig och nästan livsviktigt för dem som behövde den. För oss har allt gått bra men vi är medvetna om att det finns många som har det jobbigt och som behöver den hjälp de kan få. Att hjälpa andra har alltid legat mig varmt om hjärtat, och att hjälpa som företag är lite enklare. Man har lite mer kraft än en privatperson, avslutar Veronica Lindblom.