Så sent som för en månad sedan meddelade modekedjan Lindex att både resultat och omsättning försämrades under årets andra kvartal. Däremot ökade företagets e-handel som växte med 102 procent.
De sjunkande siffrorna sades vara en effekt av den globala coronasituationen och nu tvingas bolaget att genomföra "snabba och effektiva åtgärder" för att på sikt minska konsekvenserna och "framtidssäkra ett motståndskraftigt bolag".
LÄS ÄVEN: Lindex tappar 30 miljoner men e-handeln dubblade
Under våren och sommaren har vi verkligen visat att vi kan utmana oss själva. Vi har lyckats ställa om snabbt för att möta kundens förväntningar och både lärt oss och åstadkommit väldigt mycket på kort tid. För att säkra vår fortsatta affär och ett motståndskraftigt Lindex även för framtida utmaningar genomför vi nu ytterligare åtgärder och reducerar våra kostnader, säger Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, i ett pressmeddelande.
Lindex inleder nu ett kostnadsbesparingsprogram som innebär en reducering på 150 miljoner kronor genom att bland annat skära ner personalstyrkan på huvudkontoret. Man kommer även att dra ner på timmarna i de fysiska butikerna.
Vi behöver anpassa vår organisation till det nya rådande läget där vi är mer snabbfotade, flexibla och innovativa. För Lindex huvudkontor ser vi över en ny, anpassad organisation vilket också kommer innebära personalneddragningar med cirka 5 procent, säger Susanne Ehnbåge.
För våra försäljningsländer genomförs ett arbete med att skapa effektivare arbetsflöden för att underlätta det dagliga arbetet och vi ser över timmar i våra butiker med kunden i fokus. En annan viktig del i vårt kostnadsreduceringsprogram är vårt pågående arbete med att se över våra hyresavtal och optimera vår butiksportfölj. Parallellt fortgår kraftfulla satsningar inom den digitala utvecklingen, våra försäljningskanaler samt hållbarhet och innovation.