ANNONS

De vill skaka om matbranschen: "Har fått fantastisk feedback"

De vill skaka om matbranschen: "Har fått fantastisk feedback"
Rickard Sandahl, Maria Richardsson och Petter Wärnsberg

Maria Richardsson tillbaka i helt ny bransch.

ANNONS

En matmarknad på nätet där man kan köpa närproducerad mat med hemleverans. Så beskriver e-handelsprofilen Maria Richardsson - känd från bland annat Nordic Poster Collective - sitt senaste projekt. Tillsammans med Rickard Sandahl och Petter Wärnsberg, som båda också har en bakgrund inom bland annat marknadsföring och digital transformation, har hon grundat det nya e-handelsföretaget Mylla Matmarknad.

- Målet är att man ska kunna göra hela sin veckohandel hos oss, berättar Maria Richardsson för Ehandel.se.

Sedan tidigare finns det förstås möjlighet att handla närproducerad och ekologisk mat via initiativ som exempelvis Rekoringen. Samtidigt finns det förstås andra e-handelsföretag där man kan köpa sin mat i lösplock, men där utbudet kanske inte är lika lokalt.

LÄS ÄVEN: Matutlämning i ösregn efter att kunderna handlat på Facebook

Hann själv inte handla efter önskemål

Mylla Matmarknad är tänkt att bli platsen där de här delarna kombineras, samtidigt som konsumenten alltså ska kunna njuta av bekvämligheten i att få sina varor hem till dörren.

- Det finns ett jätteintresse för mat och hur den produceras, säger Maria Richardsson, och fortsätter:

- Jag har själv gärna velat handla mer närproducerat, men upplevde att jag alltid missade de tillfällen man skulle vara på plats för att handla. Och att åka runt till gårdar och handla själv, det har man ju i regel inte tiden till.

Satsar på tydligt ursprung

Ambitionen hos Mylla Matmarknad är att ge varje produkt i sortimentet ett ansikte. Det ska vara lätt att se vilken gård eller vilket mejeri äggen och mjölken kommer från.

- Och det ska vara lätt att göra ett bra val. En av nycklarna i vår modell är att vi kapar steg i värdekedjan, för att korta vägen från bonde till bord.  

Men när folk veckohandlar ingår det ju också varor som inte produceras i Sverige, hur ska ni möta det?

- Det vi har sagt är att sortimentet ska vara närproducerat i så stor utsträckning som möjligt. Men framför allt ska det vara tydligt vad produkterna har för ursprung, så att man som konsument kan vara säker på att bananerna eller kaffet har producerats på ett schysst sätt.

"Skåne är en bra testmarknad"

Mylla Matmarknad lanseras fullt ut i början av april, men redan nu pågår testleveranser i centrala Malmö. Det är också Malmö som kommer att bli företagets första riktiga marknad. Sedan väntar fler skånska städer under resten av året, och vad som händer därefter återstår att se.

Maria Richardsson utesluter inte att det kommer att bli aktuellt att ta in kapital för att kunna bygga ut verksamheten.

Hur ser ni på möjligheterna att skala upp det här projektet?

- Jo, men vi tror att det går att skala ut det här till både fler områden i Sverige och till en del andra länder. Vi har stora planer. Men Skåne är också en bra testmarknad, här finns många producenter och ett starkt intresse för mat bland konsumenter överlag.

Vill komplettera - inte konkurrera

Trots att Mylla Matmarknad ännu inte har lanserats på riktigt, så har företagets koncept enligt Maria Richardsson fått ett väldigt positivt mottagande. Företagets grundartrio har varit ute och träffat bönder, som glädjer sig åt en ny potentiell försäljningskanal. Samtidigt välkomnas idén av konsumenter som har letat efter en enklare sätt att få tag i närproducerad mat.

- Feedbacken har varit helt fantastisk. Samtidigt är det viktigt att säga att det finns många initiativ på matområdet och det tycker vi bara är roligt. Det är en bransch som behöver förändras och vi ser det som att vi kompletterar snarare än att vi försöker konkurrera ut någon, avslutar Maria Richardsson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se