Håll koll på snubben i rosa skjorta, kom.
PostNords säkerhetschef Alexis Larsson avbryter samtalet för att ge en kort instruktion till en av sina medarbetare. Vi har tagit kontakt med honom för att få mer information om PostNords lyckade insats mot bedragare i Malmö, vilken vi kunde berätta om i slutet av förra veckan.
LÄS ÄVEN: Postnords chaufförer stoppade bedrägeriförsök
"Vill att poilsen ska sköta gripandet"
Redan då stod det klart att PostNords chaufförer allt oftare råkar ut för misstänkta bedrägerier, och när vi nu får tag i Alexis Larsson visar det sig att han är mitt uppe i en ny insats. Han är förtegen om detaljerna men berättar att han och två personer just nu står inför ett potentiellt ingripande.
Vi är i en ort i närheten av Stockholm. Det handlar om ett ärende där vi har en idé om att man har lagt bedrägliga beställningar genom att lura till sig en annan persons Bank-ID.
Vad ska ni göra mer exakt om ni misstänker att ett brott har begåtts?
Vi vill egentligen att polisen ska sköta gripandet men om de inte kan komma så får vi göra det själva. Alla personer i Sverige har rätt att göra ett så kallat envarsgripande om en person har begått ett brott men man måste överlämna personen direkt till polisen sedan. Om vi gör ett gripande kommer vi givetvis att ringa 112 direkt.
Bedrägeriet i Malmö tidigare i år, som PostNords chaufförer alltså lyckades avstyra, gick i korthet ut på att bedragare använt andras Bank-ID för att göra köp i deras namn. Misstankarna uppstod när mottagaren valde att möta upp chaufförerna ute på gatan och dessutom vägrade visa legitimation, något som krävs om hemleveransen ska ske utanför bostaden.
"Inte vidtagit rätt åtgärder"
Alexis Larsson understryker att det kan vara svårt att veta hur personerna i fråga har kommit över någon annans Bank-ID. Man kan ha lurat eller hotat till sig informationen eller hittat en så kallad målvakt. Det är inte heller omöjligt att offret för bedrägeriet i själva verket samarbetar med bedragarna.
Oavsett vilket så är situationen med förfalskade köp ett växande problem som kan få konsekvenser för både privatpersoner och företag, menar Alexis Larsson. Han tycker att e-handlare alltid borde ta det säkra före det osäkra och åtminstone skicka varorna till kundens folkbokföringsadress.
Jag blir lite besviken på e-handlare som om och om igen gör samma sak. Om man låter en 18-åring utan egentlig inkomst köpa åtta mobiltelefoner som inte ens ska skickas till personens folkbokföringsadress, då har man inte vidtagit rätt åtgärder.
Varför arbetar PostNord ens med de här frågorna? Det är ju egentligen inte ert ansvar att vara ute och gripa bedragare.
Nej, det är inte vårt ansvar. Men vi vill göra vårt bästa för att skydda våra kunders gods och säkerställa att ingen drabbas. Kan vi då identifiera bedrägerier vill vi gärna göra vårt för att hjälpa till.
UPPDATERING: Strax före lunch hörde Alexis Larsson av sig till redaktionen och berättade att insatsen hade avbrutits samt att signalement på en misstänkt gärningsman hade överlämnats till polisen.