I slutet av förra sommaren så kunde vi berätta om sammanslagningen till Nordic Outdoor & Sports Group. Flera specialistbutiker på nätet inom outdoor slog sig ihop under samma paraply. Butikerna i fråga är OutdoorExperten, Skistart, MultiTriathlon och Climbing247.
LÄS ÄVEN: Sammanslagningen ska generera en kvarts miljard
2019 blev året då man försökte få ihop alla system och trots det stora arbetet så ökade man omsättningen inom gruppen med 20 procent, till cirka 185 miljoner kronor. E-handelsgruppens vd Johan Rehnström berättar dock att det var mer komplicerat än väntat.
Arbetet med migreringen tog längre tid än vad vi trodde men är äntligen klart och vi har nu börjat se skalfördelarna genom att ha gått ihop, säger han till Ehandel.
Faktum är att allt var på plats först i år.
I mars i år bytte vi äntligen så att vi har samma system i bakgrunden för allting, men fortsatt våra fyra olika fronter ut mot slutkund. Nu kan vi äntligen lägga detta bakom oss och sikta fortsatt framåt.
Trots en utdragen migrering så fick alltså outdoorgruppen ihop en bra omsättningsökning i fjol. Resultatet belastades dock med större engångskostnader för sammanslagningen och landade på -8,5 miljoner kronor.
Precis som andra aktörer inom friluftsliv så har e-handlaren sett en ökning i och med coronapandemin och årets hemestertrend. I år tror man på en liknande ökning som i fjol men med ett starkt förbättrat resultat.
Vi har under 2020 förbättrat resultatet på i stort sett samtliga delar med högre marginaler och har historiskt starka månader framför oss, vilket gör att vi känner oss väldigt positiva inför framtiden.
Johan Rehnström berättar också att de nuvarande ägarna under sommaren 2020 gått in med tillväxtkapital tillsammans med en ny investerargrupp.
Vi kommer nu använda kapitalet till att fortsätta investera i kunderbjudandet, IT och rekryteringar. Vi kommer fokusera på ett förbättrat specialisterbjudande med bland annat utökad rådgivning och expertkunskap.