Hos e-handelsföretaget Tonerlagret är det ett beprövat knep att bjuda kunderna på lite extra uppskattning. I somras invigde företaget sin responsiva sajt och passade då på att fira med att ge sina kunder trisslotter - ett tilltag som inte helt oväntat ledde till både glad respons och ökad försäljning.
LÄS ÄVEN: Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%
"Alltid magiskt att grilla första gången"
Om det är något som firas även denna gång är oklart, men nu lanserar Tonerlagret en helt annan kampanj. Den här gången handlar det om en tävling, där toppriset är en gasolgrill. Dessutom står en rad trisslotter på spel även vid det här tillfället. Priserna kommer att delas ut till de lyckliga kunder som har turen att fiska upp en guld- eller silverbiljett i sitt paket från Tonerlagret.
- Vi försöker köra någon tävling i månaden plus lite annat smått och gott. Det mesta kommer bara ut via vårt nyhetsbrev dock, skriver Johan Starck, vd på Internetgruppen Karlstad, i ett mejl till Ehandel.se.
Varför just en grill? Det är ju ändå bara mars.
- Varför inte? De flesta vill ha vår nu och det är alltid magiskt att grilla första gången på våren.
"Brukar öka 20-30 procent"
Och faktum är att det här inte är första gången Tonerlagret, som också lottat ut allt från glass och semlor till biobiljetter, delar med sig av en gasolgrill. Även förra året fick en lycklig vinnare chansen till en tidig sommarmiddag efter köp hos e-handlaren, som ju i övrigt säljer produkter som kanske inte brukar ses som speciellt medryckande.
Hur väljer ni ut vad som ska utgöra priser i era tävlingar?
- Vi brainstormar vid lunchbordet, försöker hitta lite roligare vinster på så sätt.
Vem som får det här årets grill återstår förstås att se, men senast var det Thaifood Trading AB som rodde hem toppvinsten. Och jakten på den åtråvärda presenten uppnådde sitt syfte; att öka försäljningen.
- Vi brukar öka 20-30 procent den veckan vi kör guldbiljettjakten, avslutar Johan Starck.
LÄS ÄVEN: Tonerlagret drog in 11 miljoner på utdöende produkter