ANNONS

Clas Ohlsons e-handel lyste: "Vi har hittat rätt"

Clas Ohlsons nya butik i Trondheim, som invigdes på torsdagen

Kedjan flyger högt på nätet.

ANNONS

Sommarsuccén fortsätter för Clas Ohlsons e-handel. Försäljningen online ökade i juli med hela 47 procent, från förra årets 37 miljoner till årets 54 miljoner kronor.

Jag ser detta som ett kvitto på att vi har hittat rätt i vårt kommersiella erbjudande i relation till kundernas behov under sommaren, kommenterar Lotta Lyrå, vd på Clas Ohlson, siffrorna.

Men butikerna hade det något trögare. Den totala försäljningen ökade visserligen med 1 procent till 733 miljoner kronor och den organiska tillväxten uppgick till 6 procent. Men i Sverige backade man med 1 procent till 325 miljoner kronor. Och någon organisk tillväxt blev det inte, för även här landade siffran på minus 1 procent.

"Starka tillväxttal"

Bäst har istället Norge presterat, där man såg en femprocentig försäljningsökning till 316 miljoner kronor och en organiskt tillväxt på 18 procent. Och i augusti passade man på att slå upp portarna till en nu butik i Trondheim.

Samtidigt ser vi, även om läget gradvis förbättras, fortsatt negativa effekter av coronapandemin i form av dämpad kundtrafik till framför allt våra centralt belägna butiker i de större städerna i Sverige. Norge visar återigen starka tillväxttal med en organisk försäljningsökning på 18 procent under juli månad, konstaterar Lotta Lyrå.

Nils Lund
nils@ehandel.se