RevolutionRace nämns ofta som en av de stora framgångsstjärnorna på den svenska e-handelshimlen. Nu har de letat sig ut på Amazon för att testa den enorma marknadsplatsen och hitta nya kunder internationellt.
Vi började sälja på Amazon i Tyskland slutet av april. Så vi är precis i startgroparna. Första leveransen sålde slut väldigt fort! Vi kunde inte fylla på med varor direkt då Amazon prioriterade alla varor som var relaterade till Covid-19, skriver Pernilla Nyrensten, vd på RevolutionRace, i ett mail till redaktionen.
Nu är man dock igång igen efter den tillfälliga inbromsningen och verkar överlag mycket nöjda så här långt.
I juli fick vi äntligen vårt lager på Amazon påfyllt igen och det ser riktigt lovande ut! Vi säljer fortsatt bra, flera produkter levererar. Tanken är inte att sälja alla varor där, utan vi hoppas såklart att Amazon-kunderna ska hitta till vår egen webbsida också för att kunna få tillgång till hela vårt sortiment.
Vi har fått mycket bra respons både från Amazon och från deras kunder, som tycker att vi är ett jättespännande varumärke. Det är inte omöjligt att vi lanserar på fler marknader, avslöjar Pernilla Nyrensten.
"Tuffare med marginalerna"
Men det är inte bara en klang- och jubelföreställning hos Jeff Bezos jätte. Den tuggar nämligen i sig en del av vinsten, vilket kan bli väldigt kännbart för vissa aktörer.
De tar ju en del av vår marginal men vi ser det som självklart att finnas på Amazon. Vi vill vara där kunden finns, det är särskilt viktigt då vi är ett D2C-varumärke. Det är tuffare med marginalerna för de som inte äger sina egna varumärken.
Hur RevolutionRace gör med Amazon på den svenska marknaden har dock inte tagit något beslut om än.
Vi ser positivt på att de kommer till Sverige och vi får se om vi nyttjar även svenska Amazon eller inte. Det får framtiden utvisa, säger Pernilla Nyrensten.