Lanseringsdagen är ännu inte avslöjad men enligt HUI utgås det från att det kommer att ske under de närmaste månaderna, troligen efter sommaren. Till en början kommer leveranserna ske från Amazons distributionscentraler i Tyskland enligt källor till Dagens Nyheter. Detta medför ett par dagars leverans tid men för att visa på snabba leveranstider kommer sannolikt ett litet lager finnas i Sverige från starten. Vid eventuell framgång i landet kommer ytterligare ett (större) lager öppnas.
Uppskattningsvis spenderas redan idag ca en miljard kronor på Amazon av svenska konsumenter per år. Detta bekräftar att bolaget på så vis finns här sen gammalt. Skillnaden blir att e-handelsplattformen nu ska översättas till svenska.
Amazon har både starka muskler och en stark ambition att förändra sättet som vi handlar på. Därför menar HUI att det finns goda anledningar att kavla upp ärmarna för svenska e-handlare. Coronakrisen och dess sociala distansering har redan gett digitaliseringen och e-handeln ett lyft och med en Amazonetablering på det, skulle handelns strukturomvandling accelerera och försäljning inom e-handel öka ytterligare. Enligt Västerbottens-Kuriren blir gigantens kliv in i landet oerhört påtagligt för många branscher. Konsumenter med digital mognad kommer snabbt att kunna ta till sig Amazons koncept och börja nyttja plattformens tjänster medens konkurrerande företag står inför en större utmaning. HUI har rekommenderar därför tre strategier att ta till sig för att inte hamna i skuggan av jätten.
1. Se över ditt sortiment och dina erbjudanden
2. Positionera dig rätt. Erbjud ett nischat sortiment samt god service, inspiration och personliga råd
3. Investera i din butik. Ett spännande koncept med med rätt läge, rätt produkter och engagerad personal ger stora fördelar