Japans ledande e-handelsföretag Rakuten har bestämt sig för att stänga sin amerikanska marknadsplats. Den hette tidigare Buy.com men bytte så småningom namn till Rakuten.com, efter att det japanska jätteföretaget köpt sajten. Enligt nyhetssajten Tamebay kommer stängningen att ske någon gång under de kommande två månaderna, även om inget exakt datum ännu har meddelats.
Någon exakt anledning till beslutet har inte heller avslöjats. Rakuten har dock en historia av att köpa utländska sajter för att så småningom döpa om dem. Samma sak har nämligen hänt med brittiska Play.com, tyska Tradoria och franska Priceminister, som alla bytte namn till Rakuten i kombination med respektive lands domän.
Görs om till affiliate
Sedan dess har åtminstone den brittiska sajten nedmonterats från en marknadsplats till en affiliatesajt, det vill säga en sida som via annonser riktar trafik till andra sajter. Enligt Tamebay har Rakuten gjort liknande resor i Österrike och Spanien.
Även i USA, där marknadsplatsen alltså nu försvinner, kommer Rakuten.com att finnas kvar i form av en affiliatesajt.