ANNONS

Amazon stänger alla småbutiker - ser över sin omnikanal

Amazon stänger alla småbutiker - ser över sin omnikanal
Tillfälliga butiker ersätts av fler 4-star

Nära hundra popup-butiker försvinner.

ANNONS

E-handelsjätten Amazon ser just nu över sitt butiksnät. För er som missat det så är Amazon sedan flera år tillbaka en omnikanal-handlare med bland annat popup-butiker, bokaffärer och en stor dagligvarukedja (Whole Foods).

LÄS ÄVEN: Amazon köper jätten Whole Foods för 120 miljarder kronor

Wall Street Journal meddelar nu att Amazon kommer att stänga alla sina småbutiker i popup-format. Det handlar bland annat om små kiosker i köpcentrum där e-handlaren visat upp och sålt sina egna varor, exempelvis Kindle-läsare och de smarta högtalarna Echo.

87 stycken butiker stängs

Enligt rapporterna ser Amazon nu över hela sin fysiska satsning och det lutar åt att framtiden helt enkelt består av större butiker. I en kommentar till media säger Amazon:

- Efter en djup granskning kom vi till beslutet att avbryta vårt popup-kioskprogram. I stället utökar vi Amazon Books och Amazon 4-star, där vi ger en mer omfattande kundupplevelse och ett bredare urval, säger en talesperson för Amazon.

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten öppnar ny butik kallad Amazon 4-star

Totalt ska det handla om 87 stycken minibutiker över hela USA som ska stängas innan den sista april i år. Samtidigt kommer Amazon att öppna nya bokaffärer och butiker under deras koncept Amazon 4-star.

Inga tecken på inbromsning

Nyheten kommer inte långt efter ett rykte att Amazon även planerar att öppna en helt ny dagligvarukedja, som inte går under varumärket Whole Foods. Den första av denna nya typ av matbutik kan se dagens ljus redan i år och enligt ryktet ska det vara en butik som riktar sig till en bredare målgrupp än Whole Foods.

LÄS ÄVEN: Första Amazon Go-butiken utanför USA

Utöver dessa nyheter så finns det även rapporter om att Amazons helt kassalösa butiker, under namnet Amazon Go, ska stå inför en kraftig expansion med tusentals nya butiker fram till år 2021. Det är alltså uppenbart att Amazon inte saktar ner när det kommer till sina satsningar i den fysiska världen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se