Att e-handla går ibland väldigt smidigt - och ibland inte smidigt alls. Det senare blev fallet för tyskläraren Bengt Lundström från Mölndal. Den 6 augusti beställde han en DVD från Tyskland, som han tänkte använda i sin undervisning.
Men det var inte i Tyskland som problemen uppstod - utan i Sverige. Fyra dagar efter lagd beställning, anlände paketet till Sverige. Men efter det skulle det ta inte mindre än sex vändor till olika utlämningsställen innan Bengt Lundström kunde få ut sin tyska film.
Paketet kom till fel ställe
Tanken var att paketet skulle skickas till Bengts närmaste utlämningsställe vid Hemköp i Mölndal. Så skedde dock inte och Bengt började till slut undra var paketet blivit av.
- Jag tyckte att det började dröja. Jag mejlade företaget i Tyskland och mycket riktigt hade de skickat paketet, berättar Bengt Lundström för Expressen.
Det visade sig att paketet istället hamnat på Coop i Kållered, vilket Bengt upplystes om när han fick en påminnelseavi. När han kom till utlämningsstället i Kållered, så var paketet inte där heller. Kort därefter fick Bengt en ny avi, där det återigen påstods att paketet fanns på Coop i Kållered.
Fastnade i en loop
Denna procedur skulle sedan komma att upprepas inte mindre än sex gånger. När SVT Nyheter Väst, som var först med att uppmärksamma historien, kontrollerade vad som skett, visade det sig att Bengt Lundströms paket fastnat i en loop, skapat av PostNords eget system.
Varje gång som paketet kom tillbaka till Coop i Kållered, konstaterades det där att försändelsen hamnat på fel utlämningsställe - varpå det skickades tillbaka till PostNords terminal i Mölndal. Och mellan dessa två ställen bollades paketet alltså sedan fram och tillbaka gång på gång.
När Bengt för sjätte gången kom till Kollered för att hämta upp sitt paket, var man minst sagt trött på det hela.
- Det var på gränsen... Jag var väldigt irriterad, minst sagt. Jag trodde att jag var med i "Dolda kameran", säger han.
Eftersom Bengt fick information om vart paketet fanns via de många avierna, så var han ständigt ett steg efter paketet och lyckades aldrig hämta upp det i Kållered innan det skickades iväg igen.
- Det är inte klokt. Det är ju inte långt för mig att åka till Kållered men avin kom alltid en dag efter så jag hann aldrig hämta ut den, säger Bengt till SVT.
“Skriv lappar”
Till slut tröttnade Bengt på karusellen och bestämde sig för att ta saken i egna händer. Lösningen blev att han åkte bort och snackade med personalen på Coop i Kållered och bad dem sluta skicka tillbaka paketet, trots att det var felsorterat.
- De trodde inte att paketet skulle komma till dem igen men det gjorde det. Jag sa åt dem ”skriv lappar”, ” låt det inte skickas iväg igen”.
Personalen gjorde som Bengt bad dem och till slut - 14 dagar efter att försändelsen nått Sverige - lyckades han till slut få sin DVD.
- Det hade kunnat fortsätta hur länge som helst. Det säger ju en del om hur kommunikationen fungerar mellan Postnord och uthämtningsställena, säger Bengt Lundström.
PostNord: “Till 100 procent vårt fel”
Samtidigt erkänner PostNord nu att det inträffade helt och hållet är deras eget fel.
- Felet är vårt till 100 procent. Ombudet har gjort rätt som scannat paketet som felsorterat, men vi har handlagt det på ett felaktigt sätt och kört det till fel ombud, säger Mats Stålgren som är regionchef i väst vid Postnord, till SVT.
“Har hänt förut”
Och enligt Mats Stålgren är det inte första gången som ett paket hamnar i samma typ av loop som Bengt Lundströms paket fastnade i.
- Det har hänt men det är ovanligt att det studsar så här många gånger. Vi tar nu upp det här på arbetsplatsen så att alla blir medvetna om det så att vi kan täppa till den här bristen.