ANNONS

Intervju med lyxjättens VD: "Vår största försäljningsdag någonsin"

Fanny Moizant, Co-founder and President
Foto: Vestiaire Collective

Konsumenterna flockas kring använd lyx.

ANNONS

Den globala lyxmarknadsplatsen Vestiaire Collective tog nyligen in 59 miljoner euro för att ta ytterligare marknadsandelar internationellt och då speciellt i Asien. På marknadsplatsen kan medlemmar både sälja och köpa secondhand-lyxmode.

LÄS ÄVEN: Vestiaire Collective tar in över 640 miljoner i ny runda

Nu rapporterar företaget att de sett ett ökat intresse för sin marknadsplats sedan januari i år med “jättelika” ökningar sedan Covid-19. Ehandel kontaktade företagets medgrundare Fanny Moizant för att få veta lite mer ingående hur utvecklingen sett ut, då företaget inte delger några exakta siffror.

Hur har försäljningen sett ut under det första halvåret?

Som man förväntade sig upplevde vi en negativ påverkan i mars när utbrottet av Covid-19-viruset drabbade Europa, men verksamheten återhämtade sig snabbt med en positiv höjning av både upplagda produkter och beställningar, säger Fanny Moizant, och tillägger:

Vi har sett en positiv tillväxt i våra order som ökade 144 procent i juni, jämfört med förra året. Ser man till logistiken så har vi fått in 100 procent fler varor jämfört med samma period förra året. Vi hade också vår största försäljningsdag någonsin i sommar vilket visar på att konsumenternas efterfrågan på pre-owned fashion växer.

Fanny berättar också, förutom att engagemanget ökat bland medlemmarna, att deras intresse för hållbara varumärken ökat och hon pekar bland annat ut Stella McCartney och Ginni som starkt växande på plattformen.

Hur har den globala expansionen gått?

Den globala expansionen har verkligen varit otrolig. På bara 7 år har Vestiaire Collective vuxit från att vara en övervägande fransk verksamhet till att bli den ledande globala återförsäljningsplattformen för eftertraktat pre-owned fashion. Ursprungligen växte vi snabbt inom Europa och expanderade snabbt till USA och sedan APAC (Asia-Pacific). Efter vår senaste omgång av investeringar i april i år planerar vi att ytterligare utöka vår närvaro i APAC till Japan och Sydkorea.

Under 2020 ska man också fokusera på att bli en “App first”-plattform, något företaget berättade om redan förra året men som nu ska bli verklighet. Bland svenska kunder är appen redan den plats där majoriteten av alla order kommer in.

Vilka är era största utmaningar just nu?

Covid-19-krisen har verkligen utmanat oss alla att anpassa oss. För Vestiaire Collective så har många av våra viktigaste marknader påverkats av pandemin, vår största utmaning har varit att skydda och stödja våra anställda och kunder runt om i världen medan vi effektivt håller igång verksamheten. Många människor står inför en långvarig period av ekonomisk svårighet på grund av effekterna av pandemin, det är vårt ansvar som företagsledare att visa att företag kan anpassa sig i utmanande omständigheter för att studsa tillbaka från krisen och bidra till att stabilisera ekonomin, säger Fanny Moizant och tillägger:

Vi ska också arbeta för att stödja våra säljare som vill göra sig av med oönskade kläder för att samla in pengar. Forskning tyder på att de flesta har använt mindre än 50 procent av kläderna sin garderob i de senaste 12 månaderna, så för många är deras överfulla garderober ett potentiellt sätt att få in mer pengar.

Rent konkret så ska även Vestiaire Collective just nu erbjuda en nedsatt avgift för att sälja använda modeplagg på plattformen.

Vår affärsmodellen byggdes verkligen som svar på många av de utmaningar som modebranschen står inför idag, vi ville placera cirkularitet vid modebranschens hjärta och i konsumenternas tankesätt som svar på överkonsumtionen av "slit och släng"-mode.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se