För ett par veckor sedan meddelade en rad svenska och internationella företag att de tänkte sluta med marknadsföring på Facebook och Instagram. Anledningen var att man inte tyckte att Facebook hade gjort tillräckligt för att stoppa rasistiska och andra hatiska inlägg från att spridas på plattformarna. Här i Sverige valde bland andra CDON och Apotea att ta ställning mot det globala företaget.
LÄS ÄVEN: Apotea nobbar Facebook och Instagram: "Har nolltolerans"
Frågan är dock ifall Facebook ens märkt av företagens bojkott. Under årets andra kvartal ökade företaget sina annonsintäkter med 10 procent till smått hisnande 18,3 miljarder dollar och nu har bolagets vd Mark Zuckerberg meddelat att ökningen både för juli månad och för hela det tredje kvartalet ser ut att hamna på samma procent.
Det rapporterar nyhetssajten Mashable, som också tar upp att Facebooks framgångar beror på att bolagets kunder främst består av små företag. Att jättar som Unilever och Ben & Jerrys slutat annonsera i nätverket spelar alltså mindre roll.
En del verkar ha fått den felaktiga uppfattningen att vårt företag är beroende av ett fåtal stora annonsörer. Den största delen av vår affär består av att serva små företag, ska Mark Zuckerberg ha sagt i ett uttalande.
Enligt Mashable har Facebook nio miljoner annonskunder. Minst tusen av dem ska ha deltagit i bojkotten nu i juli.