Christian Rudolf på SEO-byrån TopDog har tillsammans med analysföretaget Semrush tagit fram data från Google under pandemin. Siffrorna är baserade på sökanalyser under januari till och med maj månad. Då datan är baserad på analyser av sökningar så finns det av naturliga skäl en viss osäkerhet. Gällande e-handlares utveckling på Google så kan förstås även andra saker påverka, som lanseringar av nya sajter eller att bolagen sett över sin sökmotoroptimering (SEO) eller sökordsannonsering (SEM).
Februari - mars: Handsprit och aktier
När vi kikar på sökningar där man vill köpa något, exempelvis “köpa mat online”, så ser vi ett mönster som stödjer rapporter som kommit ut den senaste tiden. Mellan februari och mars ökade sökningar efter mat online med 400 procent. Även företag som ICA och Willys steg rejält i kombination med “mat online”.
Specifika produkter som ökade starkt var inte oväntat handsprit, där sökningar efter “köpa handsprit” ökade med flera tusen procent mellan februari och mars. Många var tydligen också intresserade av att investera då även “köpa aktier” ökade. Likaså steg intresset för guld och silver.
Christian Rudolf berättar även att corona för första gången på mycket länge puttade ner Facebook som mest sökta ord hos Google under mars månad. Att pandemin påverkat sökbeteendet är alltså väldigt tydligt.
Mars - april: Hundvalpar
Mellan mars och april så verkar folk funnit lugnet där hemma då exempelvis sökningar efter växter, mat, däck, cykel, blommor och godis alla ökade med över 100 procent. Det står i alla fall klart att hem och trädgård är heta områden inom e-handeln när vi går in i andra kvartalet, något som stämmer överens med BHG Groups ökning på en miljard kronor under Q2.
Kikar vi specifikt på vilka produktsökningar som ökat mest mellan mars och april så ligger faktiskt “hus i Italien” högst upp i Semrush data, vilket förstås är lite konstigt då landet var lite av ett epicenter för corona. Men utöver denna avvikelse så är det återigen hemmatemat som återvänder med bingolott, båt, grus, jord och pool som stiger i sökningarna.
Hund, hundvalp och valp visar sig även öka under denna period (mars-april). Kanske såg många möjlighet att skaffa hund när man ändå var hemmavid.
Vinnarna och förlorarna
Vilka e-handlare var då vinnare under första halvåret? När vi går in i Q2 kan vi se att nätbutiker som Landmann och Hemfint.se stiger i graderna när det kommer till organisk trafik. Något som förstås går hand i hand med coronatemat “hem och trädgård”.
Mellan april och maj så ökade även Ideal of Swedens organiska trafik och Carpetvista ska ha sett en ökning med över 200 procent, återigen i hemmatemat.
Men de övergripande vinnarna, alltså de med mest trafik är följande butiker.
Semrush har även uppskattat vinnarna och förlorarna när det kommer till betald Google-trafik, alltså SEM. Vilket dock innefattar alla sajter, inte bara nätbutiker. De har kikat på sajter med över 200 000 besökare per månad och sedan räknat på ett snitt för mars och april och sedan jämfört det med februari månad (“innan corona”). Siffrorna är förstås en uppskattning men kan vara intressanta att ta del av.
Vill du få tillgång till rådatan så finns den att nå på följande länk.